Apple, uzun yıllar boyunca sadece bir elma idi. 1976 yılının Nisan ayına kadar. Bir süre daha elma olarak kalmaya devam etti. Ancak yıllar 2000leri göstermeye başladığında, Apple, artık bir elmadan çok daha fazlasıydı. Tarzın ifadesi, yenilikçiliğin simgesi, özgünlüğün baş elçisi oldu.
Herkes ondan bir ısırık da olsa almak istedi. Zaten o ısırığı alan o elmayı yiyip bitirmeden rahat edemedi. İnsanlar elmayı yedikçe, onlar yenisini verdi ?yiyici?lere. Bazı ülkelerdeki yiyiciler ise, ne kadar uzanmaya çalışsa da elmalara bir türlü alamadı, yiyemedi uzunca bir süre. Çoğu zaman Amerika?daki yiyiciler bir elmayı bitirirken, bu ülkedekiler, onlardan en az 1 elma gerideydi hep.
?Ulaşılmazlık? acaba bir strateji midir Apple için?
Özellikle büyük pazara sahip bazı ülkelerde, Apple dağıtım ağını nedense kısıtlı tutuyor hep. Her yeni Iphone çıktığında, elma yiyiciler uzun kuyruklar oluşturuyor, aylarca bir şekilde o elmayı alana dek araştırmalar yapıyor, Steve Jobs?ın yeni Iphone?u tanıtırkenki videolarını izleyip tırnak kemiriyor.
Bu durum acaba markaya ne katıyordur?
Bu nedenle, bir ürün lanse edildikten uzunca bir süre sonraya kadar, ?exclusive? sayılabilecek kadar kişide Apple ürünü oluyor. Bu, zaten kullanımı ve kendine has kazandırdığı tarz sayesinde hat safhada tutulan kullanıcı deneyimi kaynaklı kullanıcı memnuniyetini bir kademe daha yükseltiyor. Ayrıcalık hissi uyandırıyor. Tabi bu elmayı yemek için onun peşinde koşanların da birer günah keçisi oluyor. Bu, Iphone örneğinde genellikle GSM operatörleri oluyor.
Son Iphone 4 dağıtımının en meşhur günah keçisi de Vodafone oldu. Telefon, Türkiye?de satışa sunulalı 2 ayı geçti ancak telefonu Vodafone üzerinden almaya çalışan çoğu yiyici hala muvaffak olamadı. Bu süreci yakından takip ettim. Forumları, sosyal ağları taradım. Vodafone?a inanılmaz düzeyde bir tepki var. www.vodafonezede.com ,www.vodafonezedeler.net gibi siteler yapılmış. (Tabii Vodafone bu siteleri hemen ekarte etmiş.) Google?a Vodafone yazarken, ?vodafone müşteri hizmetleri şikayet? söz diziminin en üstlerde çıkması bunun en belirgin örneği. Malum artık ölçümlerimizi Google?da karşımıza çıkan sonuçlarla değerlendiriyoruz. Tabi bu durumun oluşmasında Vodafone?un izlediği politikalar da etkili. Örneğin son olarak, Iphone dağıtımında, diğer operetörlerden hattını Vodafone?a taşıyanlara öncelik veriliyormuş. Sanırım, eski abonelerden Iphone alamayanların, hatlarını diğer operatörlere taşıyacaklarını düşünmüyorlar.
Apple? a dönersek, minimal reklamları, etkili pazarlama yöntemleri ile en sevdiğim markalardan birisi olan bu elma, artık bir meyveden çok daha fazlası!
Malcolm Gladwell?den ?Outliers? adlı kitabı okumuş olanlar bilir. Steve Jobs, bilişim çağının şanslı doğanlarından. -Diğerlerinden birisi de Bill Gates bu arada.- Bir de özgün bir kişilik olması ve eğitim hayatının kalıp düşünce tarzlarından kendini kaçırmış olmasının da katkısıyla, böyle mükemmel bir marka yarattı. O olmasaydı, yuvarlak hatlar yerine ne kadar köşeli bir ?bilişim tasarımı? hayatımız olurdu, bilmiyorum.
Aslında nasıl bir şey olurdu kendisi biraz anlatıyor. O?ndan Microsoft?u dinleyin. Buyrun:
Yorum Yok