Bir video düşünün. Sadece 21 saniye. Komik değil, eğlenceli hiç değil. Ama bir hafta içinde neredeyse 8.000.000 defa izlendi. 20.000’den fazla yorum aldı. Sahte olduğuna dair söylentiler çıktı. Ama çok geçmeden marka bunu kabul etti ve özür mesajı yayınladı. 21 saniyelik bir video FedEx’in milyon dolarlık marka değerini neredeyse yerle bir etti.

1971 yılında Federal Express adı altında Frederick W. Smith tarafından Arkansas´da kurulup, dünyaya hızla yayılan bir şirket FedEx. Amerikalılar tarafından o derece benimsenmiş bir şirket ki, “to fedex” diye bir fiil doğmuş. Çoğu Amerikalı birşey göndermenizi isteyeceği zaman “mail to me” ya da ” send me” değil de ” fedex to me” dediği kendi özgü bir dil bile oluşturmuş marka. FORTUNE ?Dünyanın En Çok Beğenilen Şirketleri? – 2010 13.?lük, 2009 7.?lik, 2008 6.?lık, 2007 7.lik, 2006 4.?lük almış, taşımacılık sektöründe ilkleri başarmış bir şirketin başı bu aralar büyük dertte. Geçtiğimiz hafta video paylaşım sitesi YouTube’da yayınlanan video yüzünden şirket zor günler yaşıyor. Peki nedir bu kadar konuşulan, milyonlarca defa izlenen bu video?

 

 

Olayın her ne kadar ne zaman yaşandığını bilmesek de, muhtemelen internetten sipariş edilmiş bir bilgisayar monitörü FedEx teslimatçısı tarafından adresine teslim edilmek üzere araçtan alınıyor. Normalde kapıyı çalıp vermesini beklerken bizler, videonun milyonlarca defa izlenmesine neden olan sahneyle karşılaşıyoruz. Teslimatçı koca monitörü bahçe demirlerinin üzerinden atıyor ve hızla araca dönüp uzaklaşıyor. Şans o ya evin güvenlik kameası da bunu an be an kaydediyor ve sonrasında olaylar kontrol çıkıyor. Video YouTube’da milyonlarca defa izleniyor, binlerce yorum alıyor. Bir çok gazete ve televizyonda haber oluyor.

 

Olayın gerçekleşmesinden 2 gün sonra ise FedEx Başkan Yardımcısı Matthew Thomton bu olay için ne kadar üzgün olduklarını, bu hareketin asla ve asla FedEx değerleri ile örtüşmediğinden bahsediyor ve FedEx adına özürleri sunuyor. Yeterli mi peki? Pek de değil gibi. 8 milyonluk izlenmeye karşın bu video sadece 500 bin defa izleniyor.  Videoların altına neredeyse tamamı negatif yorumlar yazılmaya devam ediyor.

FedEx benim aklıma Yeni Hayat (Cast Away) filmindeki sahneleriyle kazınmıştı. İzlemeyenler için hemen hatırlatalım.Filmde FedEx‘in düşen uçağından sağ kurtulan FedEx teslimatçısı Chuck Noland (Tom Hanks) gözlerini Pasifik’in ıssız adalarından birinde açar. 4 yıl burada Robinson Crusoe hayatı yaşayan Noland sonunda adadan kurtulur. Noland kurtulur kurtulmaz, dört yıl boyunca adada gözü gibi bakıp açmayıp sahibine teslim edeceği son FedEx paketini sahibine ulaştırması ile film son bulur. Baştan sona hakim olan FedEx reklamı ruhunun etkili bir uzantısı olsa bile bu son benim için çok değerliydi ve FedEx aklımda hep bu sahne ile canlanırdı. Artık benim için FedEx bahçe demirlerinden fırlatılan mönitörler, anlamsız özürler demek…