Aslında bugün Twitter üzerinden bütün sosyal ağları konuşmak istiyorum. Çünkü sosyal ağların bomba yılını geride bırakıyoruz ve dikkat ettiyseniz bütün sosyal ağlar, 2011’in sonuna doğru arayüzlerini yenilemiş oldular. Bu kervana da en son Twitter katıldı.
Önce Twitter’ın bu değişikliklerini ve arkalarındaki hikayeleri anlatayım, sonra genel bir sosyal ağlar değerlendirmesi yapıp sahneden çekileyim.
Twitter, hızlı yaşayıp hızlı tüketen günümüz insanın kendini çok rahat yansıttığı bir platform. Medya tarafından bakıldığındaysa daha önce şu yazımda da belirttiğim gibi, geleneksel medyanın 10 sn.’lik TV reklamına, sosyal medyanın 140 karakterlik cevabı.
Nasıl ki normalde insanların karakterleri varsa, Twitter’da da var. Kısa ve öz konuşan, komik, depresif, somurtkan, hayatı futbol olan, ilişkiler üzerinden mesajlar veren, profesyonel takılan… Bu karakterleri Alemşah Öztürk abimiz şu yazısında çok güzel tanımlamıştı. Dolayısıyla, Twitter, toplumsal durumu yansıtma yeteneğine sahip. Twitter’ın bir önemli özelliği de en mobil sosyal ağ olması.
Değişimleri ve arkasındakileri sıralayayım şimdi:
1. Yepyeni tasarım.
Bunda şaşılacak bir şey yok. 2011 gibi sosyal ağların altın çağı olmuş bir yıldan sonra kazandıkları parayla ne yapacaklardı başka? 🙂 O değil de bundan önce Twitter’ın web sitesi çok yavaştı. Hatta bu sebepten bir çok 3. parti program türedi. TweetDeck, HubSpot gibi. İnsanlar siteden çok ya mobilden, ya da bu programlardan şakıyorlardı. Bu yeni tasarım hem şık, hem de hızlı olmuş.
2. Yeni Konsept
Sadece tasarım değişmemiş, bunun yanında konsptte de bir çok değişiklik var. Örneğin kullanıcı adından çok isim ön planda artık. Ana sayfada akış aynı, pek fark yok. Ama mesela twitte bir video ya da foto varsa, artık sağa doğru açılmıyor. Hemen altında açılıyor. Yine de tıklamak gerekiyor tabii.
“Connect” diye bir bölüm var artık. Burada sizi takip edenler, tivitlerinizi RT edenler ya da sizden bahsedenler (mention) görünüyor. Yani diğer kullanıcılarla olan etkileşiminiz burada görünüyor.
“Discover” ise yeni Twitter’ın en stratejik değişimlerinden. Artık keşfetme olayı Twitter’ın temeline oturacak. “Bir şeyi keşfetmek istiyorsan, Google’dan önce Twitter’a gel. Arkadaşların mutlaka bir şeyler söylemiştir.” gibi bir mesaj var burada. Keşfetme olayını Twitter’la ilgili çok duyacaksınız artık. Twitter’ın favori kelimesi olacak. Ayrıca, “trending topic” olan ne varsa burada. Ve yine keşifle orantılı olarak, bunların neden TT olduğu da fotolarla anlatılıyor.
“Me” sekmesi de profiliniz gibi. Tweetleriniz, takipçileriniz, takip ettikleriniz v.s. hepsi burada. Eskiden profil çok ön planda değilken, artık yeni bir profil sayfası var.
3. Gömülebilir (Embedded) Tweetler
Artık tweetlerinizi bir siteye gömebilirsiniz. Bu da twitlerin her birini değerli birer içerik parçası olarak konumluyor. Bu da demek oluyor ki artık twetleri göstermek için “Print Screen” ile uğraşmayacağız. 🙂
4. Marka Sayfaları
Ve işte en önemli değişiklik. Eğer bir mecraya markalar girmeye başlıyorsa, o mecra, olmuş demektir. O mecra para kazandırır demektir. Twitter’da markalar zaten vardı ama sadece çağrı merkezi gibi kullanıyorlardı. Artık biraz daha etkin bir iletişim olacak marka sayfaları sayesinde.
Bütün bu değişiklikleri topladığımızda, Twitter’ın biraz daha insanların hayatına girmeye niyetli olduğunu ve Facebook’un da tahtına göz diktiğini görebiliriz.
2011 bütün sosyal ağlar için gerçekten altın bir yıl oldu. 18 yaşını doldurmuş ergen gibi oldu artık sosyal ağlar. Rüştlerini kanıtladılar. Artık internete iyiden iyiye hakim olmanın zamanı geldi.
İlluminati’nin 7 Aralık geri sayımından da bir şey çıkmadığına göre, 2012’ye çok daha hazır bir şekilde girilebilir. 🙂
Sosyal medya durmayacak, TV ve yazılı basının reklam pastasındaki paylarını her geçen gün daha da azaltacak. Her doğan çocuk, bu payı biraz daha azaltacak. Yeni nesil eskimeye başladıkça sosyal ağlar daha da güçlenecek.
Bunu söylemek zor ama Twitter ya da Facebook yok olmaya gitse bile kesinlikle sosyal ağlar hep olacak.
“Sosyal ağlar hayatımıza girdi; artık hayatımız iyice sosyal ağlara girecek.”
Geride kalma genç. Yetiş.