Herkese merhabalar. Olumsuz bir soru sorduğumun farkındayım, ancak konuya herkesçe anlaşılandan farklı bir şekilde bakıp biraz “Kral çıplak!” diyeceğim için böyle bir giriş yapmak istedim. Şimdi size kabul ettirilen yavan sosyal medya kavramını bir kenara bırakın. Kural bir: geometri bilmeyen giremez!

Medyanın Türkçe’deki karşılığı ortam olarak belirtilmiş. Yani aslında medya, bir alanı ve araçlar bütününü ifade eder. YANLIŞ! Medyada aslolan o alanda birbirini dönüşümsel bir şekilde etkileyen ilişkiler bütünüdür. İlişki olarak addettiğim iletişim ağı, fikirleri kartopu misali büyüten ve güçlendiren, bu güçle birlikte yayılmasını hızlandıran ve bu sayede taraflarına ve katılımcılarına bir şeyler katan ortamın ta kendisidir. Herkesin konuştuğu ama kimsenin dinlemediği bir ortam, medya olmaktan -hele ki sosyal medya olmaktan- fazlasıyla uzaktır.

Öte yandan RT tuşunuz bozukmuş gibi davranmak da sosyal medya denilen şeyin olmaması gereken bir özelliği olarak karşımıza çıkıyor. Bir sürü farklı sebepten kaynaklansa da daha çok başka birinin yazdığını/ yaptığını/ ortaya koyduğunu takdir etmeyi kendi egolarımıza yediremediğimiz için ortama salınan ürünleri paylaşmaya yanaşmıyoruz. Paylaşmadan, RT etmeden, beğenmedin ve katkıda bulunmadan sosyal medyada olduğunuzu sanmanız Pollyanna’yı bile kıskandıracak bir pembe gözlük sendromudur.

Bir firmanız var. Sosyal medyada olmanız zaruriyet arz ediyor. YANLIŞ! Müşterilerin kendisini iletişimde bulunmakta bulduğunda mutlu olacağı bir marka değilseniz sosyal medyada çift yönlü olarak yer almanız gerekmiyor. Eğer The Body Shop’sanız sosyal medya sizin yeriniz ancak Detan iseniz orada olmanız gerekmiyor. Bir böcek ilacı üreticisi olarak müşterilerinizi sadece izleyin ama onların kendilerini sizinle özdeşleştirmesini beklemeyin. Hele size aşık olmalarını hiç beklemeyin. Cebinizi boşaltmak gibi amaçlara sahip olan ajansların dolduruşuna gelmeyin yani. Harcayacak paranız varsa sadece haşerata zararlı böcek ilaçları üretmeye daha çok kaynak ayırmanız daha faydalı olabilir.

Sonuç olarak Facebook, Twitter, LinkedIn, Tumblr, Friendfeed vb. hesaplarınızın olması sizi sosyal medya üyesi yapmıyor. Sadece sosyal mecrada yer alıyorsunuz, hepsi bu. O hesaplarınızı ruhuna uygun kullandığınızdaysa siz de sosyal medyanın bir öğesi olacaksınız.

Bu yazıyı bile paylaşma konusunda isteksizsiniz, farkındasınız, değil mi? İşte tam da bundan bahsediyorum dostlar.