Dünyada Yatak Sektörü
Dünyadaki yatak üretiminin yüzde 40’ını yaylı, yüzde 45’ini sünger yatakları oluşturuyor. Dünyada en fazla yatak üreten ve en fazla tüketen ülkeler arasında ABD, Çin ve Brezilya ilk 3 sırada yer alıyor. Yatak ithalatı yapan ülkeler arasında ilk 3 sırayı Almanya, Fransa ve ABD; ihracat yapan ülkeler arasında ise ilk 3 sırayı Polonya, Çin ve Belçika alırken, ihracat ve ithalat yapan ülkeler arasında Türkiye henüz ilk 10 sıralamada değil.
Türkiye’de Yatak Sektörü
Türkiye’de yatak pazarının yüzde 95’ini yaylı, yüzde 5’ini sünger yataklar oluşturuyor. Yatak üreticilerinin yaptığı yatırımlar 40 bin dolar ile 40 milyon dolar arasında değişiyor. Türkiye’de yatak üretimi yapan 50-500 arasında işçi çalıştıran 25 firma var. Küçük işletmelerle birlikte bu sayı 400’e kadar çıkıyor. Giriş maliyetleri düşük bir sektör olduğu için çok fazla üretici bulunmaktadır ancak bunların yarıdan fazlası merdiven altı olarak tabir edilen kalitesiz ürünler yapan firmalardır.
Üretici iller arasında ilk sırayı Kayseri, İstanbul ve İzmir alıyor. Kayseri, yıllık 2 milyon civarında üretim ile toplam üretimin yarısını karşılıyor. Yıllık yatak ihracatı toplamda 46 milyon dolar civarında. Türkiye’de üretilen yatakların daha çok Avrupa ülkeleri ile Ortadoğu’ya satılıyor. Türkiye’nin işgücü, enerji, hammadde ve coğrafi konum nedeniyle yatak üretimi için uygun bir merkez konumunda.
Sektörde üç milyonu klasik kanallarda, bir milyonu ise münhasır mağazalar ve modern kanallarda olmak üzere yılda yaklaşık 4 milyon adet yatak satılmaktadır. Şu anda var olan yaklaşık 700-900 bin yataklı binden fazla otel yatırımından dahi yola çıkarsak yatak sektörünün büyümesini gelecek yıllarda artırarak devam ettireceği öngörüsünde bulunabiliriz.
Sektörün Gelişmesine Engel Olan Sebepler
*Sektörde kayıt dışı ekonomi sorunu var.
*Çok büyük firmalar yatak üretebildiği gibi küçük işletmelerde de üretim yapılabiliyor.
*Haksız rekabet sorunu yaşanıyor
*Ar-Ge konusunda yeterli gelişme sağlanamadı ve tasarım konusunda halen eksiklerimiz mevcut.
*Uluslararası alanda tanıtımımızı yeterince yapamıyoruz, bu durum da uluslararası alanda rekabet gücümüzü azaltıyor.
*Yatak sektörünün mobilyanın bir bölümü olmaktan çıkıp sadece bu alanda üretim yapan firmalardan oluşması gerekiyor
Yatak Sektörü Bireysel Müşteri Profili
Yatak sektörünün bireysel müşteri profiline baktığımızda Türk halkı halen yatağın sağlık açısından önemi konusunda yeterli bilince sahip değil. Yatağı çok uzun yıllar kullanıyorlar. Fiziki açıdan sağlık sorunları yaşamalarına rağmen yataklarını yenileme ihtiyacı duymuyorlar. Yatağın sağlığa etkisi konusunda yeterli bilincin oluşması gerekiyor. Avrupa’da ortalama 2 yıl olan yatak değiştirme süresi, bizde 8 yılı buluyor.
Yatak sektöründeki belli başlı markaların iletişimlerinden, markaların konumlandırmalarından ve pazara etkilerinden de bu yazının devamı niteliğinde olacak bir başka yazıda devam edeceğim. Bizimle kalın 🙂
MERHABA BEN YATAKLARIN GERİ DÖNÜŞÜYLE İLGİLİ BİR MAKALE YAPMAK İSTİYORUM BUNUN İÇİN ELİMDE KISITLI BİR BİLGİ VAR. BU KONUDA ELİNİZDE KAYNAK VARSA YARDIMCI OLABİLİR MİSİNİZ.
SAYGILAR
Merhaba Burhan,
Açıkçası konuyla ilgili olarak elimizde doğrudan bir kaynağımız maalesef yok. Ama bunun için böyle faaliyetlerde bulunan şirketler belli başlı bilgileri seninle paylaşabilecektir. Hatta doğrudan yatak üreticisi firmalara da ulaşmanda yarar görüyoruz.
İyi günler dileriz.