Seth Godin Mor İnek isimli kitabında başarının anahtarının göze çarpmak için farklı bir yol bulmak olduğunu söylüyor. Kitabın kısaca ana fikri tek renk ineklerin arasında mor inek olarak başarıya ulaşmak.

Acaba iş dünyası gerçekten de siyah ineklerin oldugu bir ortam mi yoksa aslında zaten binlerce rengin ve zenginligin yer aldigi asagidaki resimdeki gibi bir denizalti mi?

denizaltı-2-brandtalks

Ne yazik ki bugünün iş dünyasındaki ortam tek renk ineklerden oluşmuyor.

Tam tersi aslında herkesin hayatta kalabilmek icin farklılaşmaya çalıştığı büyüklü küçüklü farklı renklere dönüştüğü bir dünyadan bahsediyoruz. Birçok sektör irili ufakli renkli renksiz hareketli hareketsiz birçok oyunculardan oluşuyor. Bunların kimisi renkleri ile, kimisi hareketleri ile kimisi ise büyüklükleri ile farklılaşmaya calisiyor.

Ayrıca teknolojinin ilerlemesi ve üretim araçlarının ucuzlasmasi birçok sektörde fonksiyonel fayda konusunda farklılaşmayı çok zor kılıyor. (Birçok kategorideki market markalarının pazar paylarının yükselmesinin bir sebebi de bu olabilir.)

Bu sebeplerden dolayı artık ne yazik ki farklı olmak tüketicinizin sizi seçmesi icin yeterli degil. Herkesin farklı olduğu bir dünyada sadece farklılığa kafa yormak başarısızlığın formülü olacaktır.

Bugünün dünyasında farklı olmak yerine tüketici için daha anlamlı olmaya kafa yormak gerekiyor. Dolayısıyla markalar anlam yaratma üzerine daha fazla çalışmalı ve kendilerini tüketicileri için 365 gün anlamlı kılacak işler yapmak üzerine odaklamalılar.

nike-fuel-brandtalks

Nike Fuel bunun nasıl başarabileceğini anlatmak için mükemmel bir örnek: “MTV Nesli” kendini tükettiği içerik ile tanımlıyordu. Metalci misin asitci misin? Yabancı mı dinlersin Türkçe mi? “Youtube Nesli” ise kendini yarattığı içerik ile tanımlıyorlar.

2000’lere kadar Michael Jordan’ın giydigi ayakkabıyı giymek gençler icin çok “cool’du” ve markanin satış yapıp imaj değerlerinin yükselmesi icin yeterliydi. Bugün ise gençlerde anlam yaratabilmek için bu yeterli degil. Markanın gençlerdeki anlamını artırmak icin nike fuel çok iyi bir araç oldu. (Öncesindeki nikeplus’ta benzer şekildeydi).

Bir şekilde anlamini koruyamayan tüm şirketler yakın gelecekte Kodak’la aynı kaderi paylaşacaklar. Bana inanmiyorsaniz Adidas tarafından satın alınan Reebok’a sorun neden artık o kadar kuvvetli bir marka olmadıklarını?