Bundan 10 yıl öncesine kadar yalnızca yaz yiyeceği olarak bakılan ve kışın tüketildiğinde ‘hastalığa davetiye çıkaran’ bir gıda gibi görülen dondurma artık günümüzde kendini akladı. Özellikle son dönemde azaltılmış porsiyon, düşük kalorili yiyecek tüketimi gibi sağlıklı yaşam trendlerinin de artışı ile dondurma birçok tatlının pabucunu dama attı.
Dondurmanın ilk bulunuşu ile ilgili birçok rivayet olmasına rağmen en çok rastlanan ve kabul gören, Çinliler tarafından 3000 yıl önce bulunmuş olup çevresel faktörler ile Avrupa’ya kadar taşınmış olması. Avrupa ve dondurma denildiğinde akla ilk gelen ülke olan İtalya daha bu dönemlerde dondurma ile vanilya ve kakaoyu kullanarak bu sektörde rüştünü ispat etmiştir. Ülkemizde ise dondurma denilince ilk akla gelen şehir olan Kahramanmaraş bu alanda temellerini daha 17. yüzyılda attı. Ülkemizin İlk modern dondurma üretimi, Atatürk Orman Çiftliği Pastörize Süt ve Mamülleri Fabrikası tarafından 1957 yılında yapıldı; sonrasında ise ülkemizde birçok yerli ve yabancı firma bu sektörde ‘ben de varım’ demeye başladı.
Sektörde başı çeken Algida, Golf ve Panda hem sektöre yön verebilmek hem de aldıkları payı arttırabilmek için sundukları inovatif ürünler ya da verdikleri reklamlar ile kıyasıya bir mücadele içerisinde.
Algida son yıllarda yaptığı inovatif çalışmalar ile bu sektördeki yerini sağlamlaştırmanın yanı sıra sektörün yönünü de belirler durumda. 4 farklı ürün gamıyla pazarda varlığını sürdüren Algida her yaştan ve segmentten müşteriye hitap eder konumda. Çocukların sevgilisi Max, gençlerin ve genç kalanların dondurması Cornetto, evlerin cömert lezzeti Carte d’Or ve hazzın dondurması Magnum alt markalarıyla müşteriyle bağ kurmanın çeşitli yollarını denemiş ve bu konuda da başarılı olmuştur. Yeniliklere açık olmayan konservatif Türk ailelerinin gönlünü kazanarak pazar payını arttırmayı hedefleyen Algida bu noktada düşündüğü cinlik ile konumlandırma adına nokta atışı bir iş yapmıştır. Özellikle ev tipi dondurma çeşitlerinde Türk damak tadına uygun tatlılar ile dondurmayı birleştirerek birçok farklı ürün piyasaya sürmüş; buna ek olarak pasta mantalitesine de farklı bir boyut getirerek, pastanın pazar payından da rol çalmayı başarmıştır.
Ülker Golf ise Schöller’in Bursa fabrikasını alarak 2003 yılında bu sektöre adım attı; çikolata, bisküvi vb. alanlardaki onlarca yıllık deneyimini bu alana kanalize etti. Golf; baş döndüren lezzeti ile Bravo, çocukların en sevdiği lezzet Hobby, evde dondurma keyfinin vazgeçilmezi Royal, dünyanın en çılgın korneti Lungo ve yaz aylarında serinleten farklı çeşitlerde ürün gamlarıyla Algida’nın en büyük rakibi konumunda. Golf attığı adımlarla sektördeki payını büyütürken aynı zamanda üretimini de arttırmayı amaçlayıp Kahramanmaraş’ta ikinci bir fabrikayı 2014 yılında devreye alacaktır.
Sektörde daha eski olmasına rağmen rakiplerinden pazar payı olarak geride kalan Panda ise özellikle stix tipi dondurmada söz sahibi olmayı amaçladı. Magic, Stix, Sen&Ben ve Gofretto gibi farklı gamlarda ürünleri bulunmasına rağmen Panda spesifik olarak bir ürünle bilinirlik sağlamak yerine daha çok marka ismiyle bunu elde edebilmeyi amaçladı. Yaptığı reklam kampanyalarında özellikle ‘Panda’ markasını daha da ön plana çıkardı. Türkiye’nin yanı sıra Türki Cumhuriyetler ve Balkan Ülkelerine yaptığı ihracatlarla birçok ülkede sözü geçen bir marka haline geldi.
Türkiye’deki dondurma pazarı diğer ülke pazarları ile mukayese edildiğinde ciro olarak 14.sırada, litre bazlı tüketimde ise 18.sıradadır. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de dondurma pazarının yaklaşık 210 milyon litre ve 1 milyar 900 milyon liralık ciroya ulaştığı açıklanmış olup önümüzdeki yıllarda bu sayıların daha da artacağı öngörülmektedir. Türkiye’de dondurma sektörünün son 10 yıllık dilimi baz aldığında dondurma tüketimi %15’lik bir artış göstermektedir; bu artıştan en büyük dilimi % 77 payla bir çok segmente hitap ederek üretim yapan Algida alırken, hemen arkasından da Golf gelmektedir. Algida gerek sosyal medyayı aktif olarak kullanması gerekse de ilgi çekici ve akılda kalıcı reklamları ile özellikle yaz aylarında adından söz ettiren ürünleriyle bu işi ciddiye aldığını kanıtlar nitelikte çalışmalar yürütmekte.
Bu sene 8.si verilen MediaCat Felis Ödülleri medya, yaratıcılık ve dijital kategorilerinde 2013 yılının reklam sektörüne yön veren kampanyalarının en iyilerini seçti ve burada göze çarpan husus şu ki Algida yaptığı reklamlar ile müşterinin kalbine giden yolu bulduğunu aldığı 3 ödülle kanıtladı. ( Yaratıcılık kategorisinde Algida-Magnum-Kıvanç Tatlıtuğ – Güzel Sanatlar Saatchi&Saatchi – Başarı Ödülü, Basın kategorisinde Algida / Unilever – Aslan Max Dergi – Mindshare – Başarı Ödülü, En iyi çoklu medya kullanımı Kategorisinde Algida / Unilever – Magnum Pink&Black – Mindshare – Birincilik Ödülü)
Geçmişten günümüze dondurma tüketimindeki artış ve sektördeki en önemli şirketlerin yeni üretim tesislerini devreye alması gibi faktörler göz önüne alındığında dondurmanın gıda sektöründe daha uzun yıllar sözü geçeceği kaçınılmaz bir gerçektir.
Yorum Yok