Geçtiğimiz haftalarda Türkiye’deki bankacılık sektöründen bazı köklü markaları incelemiştik. Yapmış Olmak Adına İş Yapmak isimli yazıda, İş Bankası’nın dijital dünyaya ayak uydurma sürecinde kullanıcılarına yaşattığı İşPad deneyiminden bahsederken, tüketicilere daha iyi hizmet sunabilmek için çıkarılmış bir ürünün uygulamadaki eksiklikler yüzünden beklentilerin altında kalarak kullanıcı deneyimi açısından nasıl sınıfta kaldığını görmüştük. Daha sonrasında ise Dünyanın Yerel Olamayan Bankası yazısında, HSBC’nin Türkiye pazarında yaşadığı sıkıntılara göz atıp, ülkemizdeki bankacılık sektörünün dinamik ve yenilikçi atmosferi içerisinde global stratejilerin bir banka için ne gibi riskler yarattığına değindik. Bugünkü yazımızda ise bankaların, kullanıcı deneyimine ve  müşteri odaklı hareket etmeye gereken önemi verdiği zaman, ihtiyaçlara nasıl doğru ve etkili çözümler bulabileceğini, Finansbank’ın EnPara ürününü inceleyerek anlamaya çalışacağız.

EnPara’yı incelemeye başlamadan önce, bankacılığı daha iyi anlamak için birkaç genel kavramın üzerinden geçelim.

Temas Noktaları

Her türlü işletme, sunduğu ürün veya hizmetleri belli noktalarda kullanıcıları ile buluşturur. Bu noktalarda markalar, kullanıcılar ile doğrudan veya dolaylı yoldconnect-content-and-marketingan karşılıklı bir şekilde temasa geçerler. Örneğin bir ayakkabı markası, tüketicileri ile, ayakkabılarını sattığı mağazalarda buluşur. Bu mağazada tüketici, sadece satın alma işleminin gerçekleştirmez, ürünleri deneme imkanı yakalar, markanın sunduğu hizmetler ile buluşur ve satış sonrasında da olası sıkıntılarda bu mağaza ile iletişime geçer. Temas noktalarında müşteriler ve markalar, çift yönlü olarak etkileşime geçerler.

Günümüzde, bu tarz etkileşimlerin gerçekleştiği noktalar, sadece fiziksel bir mağaza ile sınırlı değildir. Müşteri hizmetleri hattı, internet siteleri ve hatta teknik servisler, sektöre ve ürün/servis çeşidine göre, markalar için temas noktasıdır. Hatta bazen bu temas noktası, bir yazılım şirketi için mobil uygulamalarının satıldığı bir cep telefonu ekranı bile olabilir.

Bankalarda ise durum biraz daha çeşitlidir. Banka müşterisinin tüketici ile temas ettiği en önemli noktalar, şubeler ve ATM’lerdir. Bunlarla beraber internet bankacılığı, telefon bankacılığı, mobil bankacılık uygulamaları ve bazen de sosyal medya hesapları, bankanın müşteri ile etkileşime girdiği temas noktaları olarak yer alır.

Banka Şubeleri

Şubeler, bankaların en büyük ve en önemli temas noktasıdır. Her bankanın belli noktalarda şubeleri vardır ve bir müşteri, banka şubesine gittiği zaman, gişe görevlisi ya da müşteri ilişkileri yöneticisi(MİY) vasıtasıyla banka ile temasa geçerek işlemlerini gerçekleştirir. Ancak çoğunlukla bu etkileşim ne marka için ne de müşteri için ideal ölçüde gerçekleşmez. Çünkü bankalar, müşterilerinin şubelerinde yaşadığı tecrübeyi ve etkileşimi her zaman kontrol edemez. Çalışan eleman sayısından bağımsız olarak banka şubelerinde, yer ve zamana göre yoğunluk değişim gösterir. Yoğun bir zaman dilimi içerisinde şubeye giderek banka ile temas eden bir müşterinin, sıra beklemekten dolayı yaşayacağı olumsuz anlar, bankanın müşterinin gözünde kötü algılanmasına yol açabilir. Üstelik şubelerin erişim alanı, bulunduğu lokasyon ile sınırlıdır.

Bununla beraber şubeler, bankalar için ekstra maliyet oluşturur. Çalışanların maaşı, şubenin lokasyonuna göre artabilecek kira maaliyeti, şubede kullanılan eşyaların fiyatı ve elektirik/su faturaları gibi diğer operasyonel maliyetler bankalar için gereksiz bir yük oluşturabilir. Bankalar da, bu maaliyetleri azaltmak ve karlılığı sağlamak adına müşterilerinden, şubede gerçekleştirdikleri işlemler için ek ücret talep etmek durumunda kalabilir. Ne yazık ki bu ücretler, şubede kötü bir tecrübe yaşayan müşteri gözünde çoğunlukla negatif algılanmaktadır.

İnternet Bankacılığıİnternet-Bankacılığı

Banka şubelerinin temas noktası konumunda yaşayabileceği ve yaşatabileceği tüm olumsuzluklara karşı, teknolojinin ilerlemesi ile İnternet Bankacılığı sistemleri, faydalı çözümler sunabilmektedir. Merkezi bir sistemle kontrol edilen internet bankacılığı sistemleri, bankaların maliyetlerini ciddi miktarda azalttığı gibi, şubelerin fiziksel konum itibariyle sahip olduğu erişim sınırlarından bağımsızdır. Üstelik, iyi tasarlanmış bir internet şubesi ile bankalar, müşterilerinin yaşadığı tecrübeyi olumlu bir yönde şekillendirebilir. Dolayısı ile, İnternet bankacılığı, tam da bu sebeplerden ötürü bankalar için ideal bir temas noktası olarak karşımıza çıkmakta.

Finansbank, geçtiğimiz yıl cesur bir adım atarak, bankaların temas noktaları ile ilgili yaşadığı sorunlara yaratıcı ve etkili bir çözüm geliştirdi.

Finansbank EnPara.com Nedir?

Finansbank, EnPara.com üzerinden, kendi şubelerinden bağımsız olarak müşterilerine şubesiz bankacılık hizmeti verecek, müşterilerini bankaya değil, bankayı müşterilerine uyduracak yepyeni bir sistem yaratmak istemiş. Bunu yaparken de diğer bankalar gibi fason internet bankacılığı ürünleri, ya da bir tür ‘modern’ hesap denemeleri ile değil, sil baştan yeni bir tecrübe yaratarak sağlamaya çalışmış. Bir haftalık EnPara tecrübem gösteriyor ki, bunu da gayet iyi başarmış.

EnPara’da alıştığımız türden, şubeden tanımlanan bir banka hesabı yok. EnPara.com başlı başına bir banka gibi. Başvuru dahil her türlü işlem için EnPara.com’u kullanıyoruz. Fiziksel bir şube olmadığı için, Finansbank, EnPara.com kullanıcılarından hesap işletim ücreti ya da havale ücreti gibi ek ücret talep etmek zorunda kalmıyor.

Üstelik EnPara’da seçmeniz gereken yüzlerce bankacılık ürünü yok. Basit TL ve döviz cinsinden mevduat hesapları ile beraber diğer bankalara göre avantajlı faizler veren birikim hesapları ve tüm bunlara ATM’lerden erişip para çekmenize ve alışveriş yapmanıza imkan veren bir banka kartı var. EnPara.com, servislerini en sık kullanılan temel bankacılık ürünleri ile sade tutarak, kullanıcılarını seçip yapma karmaşasından kuratıyor ve dinlendiriyor.

Şubeleri Ortadan Kaldırmak

Screen Shot 2014-01-20 at 04.11.13 pm

EnPara.com üzerinden başvuruyu yaptıktan sonrasında EnPara.com’un müşteri danışmanlarından birisi sizi arıyor ve nereye isterseniz oraya gelerek size çok şık bir paket veriyor. Paketin içerisindeki bankacılık sözleşmesini imzaladıktan sonra, anında kullanıma açılmış üzerinde isim yazmayan bir banka kartınız ve çok şık bir kurşun kalem ve defterin sahibi oluyorsunuz. Bu kadar basit. Her türlü işleminiz için de muhatap olabileceğiniz bir müşteri danışmanı bulabilmek gerçekten büyük bir avantaj.

EnPara.com’u kullanmak bu süreçten bile daha kolay. Bazı global bankaların sizi kullanmak zorunda bıraktığı, hiçbir zaman doğru düzgün çalışmayan, üstelik ürettiği şifreyi doğru girdiğinizde dahi inadına hesabınızı kitleyen mobil güvenli anahtar uygulamaları yok. Kimi bankanın internet şubesine girmek için ısrarla istediği 3-4 aşamalı güvenlik metodları, ya da özel karakterli hatırlaması imkansız ayda bir değiştirilmeyi zorlayan parolalar yerine, rakamlardan oluşan 6 haneli bir şifre ve üstüne SMS mesajı EnPara.com a girmenize imkan veriyor. Arayüz basit ve kullanımı kolay. Cep telefonunuzdaki EnPara.com uygulaması da bu güne kadar gördüğüm en düzgün çalışan mobil bankacılık uygulaması. Yapmış olmak adına iş yapan bankaların EnPara’dan öğreneceği çok şey var.

Net ve Faydalı Kampanyalar

50IndirimKampanyal

EnPara’nın en çok sevdiğim özelliği ise sahip olduğu kampanyalar. Diğer bankalardaki göstermelik artı taksit kampanyaları veya hiçbir zaman kazanamayacağımız anlamsız çekilişler yerine, gayet net ve sonuç odaklı kampanyaları son kullanıcı ile buluşturuyor. Geçtiğimiz yıl YemekSepeti.com üzerinden yapılan alışverişlere verdiği %20 indirim ve bu yıl beni EnPara’ya geçmeye ikna etmiş App Store, Google Play ve Facebook’da geçerli %50 indirimi bunun en büyük örneği. Sonuç odaklı, net ve kullanıcılara gözle görülür avantajlar sunan ihtiyaçlara göre düzenlenmiş kampanyalar EnPara’nın en güçlü yönlerinden biri.

EnPara’nın Gelişime Açık Yönleri

Sahip olduğu tüm avantajlara rağmen EnPara’nın geliştirilmesi gereken yönleri mevcut. Şube kavramı olmadığı için elden döviz yatırmak mümkün olmuyor. Diğer bankalardan EnPara’ya döviz transferi yapmak için gerçekleştireceğiniz bir SWIFT işlemi de, bu işlemlerin teknik altyapısı nedeniyle gönderdiğiniz banka tarafından ücretleniyor.

enCard

Banka kartı olarak alışverişlerde ve ATM’lerden para çekmek için kullandığınız EnCard’ın tasarımı da beni tatmin etmedi. Gri arka plan ucuz ve kirli gözüküyor. Bunun yerine kullanıcılara EnPara.com üzerinden kişiselleştirilebilir bir tasarım yapma imkanı vermek çok daha güzel olabilirdi.

 

EnPara’da kredi kartı, büyük miktarlı ihtiyaç kredileri ve gelişmiş yatırım ürünleri bulmak mümkün değil. Zaman içerisinde Finansbank’ın EnPara’nın sahip olduğu ürün yelpazesini geliştireceğini bekliyorum.

—-

Finansbank, EnPara.com ile müşteri temas noktaları konusunda bankaların yaşadığı sorunlara çare bulma adına büyük bir yol kat etmiş gözüküyor. Şubelerin dezavantajlarını kökten ortadan kaldırarak, kullanıcılarına olumlu bir deneyim yaşatmak için elinden gelen herşeyi yapmaya çalışmış. Bu gayretleri doğrultusunda EnPara’nın müşteri deneyimini üst seviyede tutmakta başarılı olduğunu söylemek mümkün. Ya Olduğun Gibi Görün Ya Da Göründüğün Gibi Ol yazısında belirttiğim, markalar için daha samimi olabilme yöntemlerine çok yakın hareket etmesinin yanı sıra EnPara, diğer bankalar için örnek teşkil edecek bir konumda bulunuyor.  EnPara gösteriyor ki, isteyince kullanıcı dostu olabilmek ve müşterinin yanında yer alabilmek mümkün.

Bankacılık bugün icat edilseydi nasıl olurdu sorusunun yegane cevabı olarak EnPara’yı verebiliriz.