Bundan yaklaşık bir buçuk yıl once Yeni Tüketici ve Dijitalleşen Pazarlama Araştırması isimli bir yazı yazmıştım. Bugün bu yazımın tamamlayıcısı niteliğinde bir konuyu “sosyal pazarlama araştırması”’nı irdeleyeceğim.
Sosyal medya kulağa artık çok klişe gelse de hayatımızın çok önemli bir parçası haline geldi. Yaygınlaşan akıllı telefonlar sayesinde her an sosyal dünyaya bağlıyız. Sabah uyandığımızda reflektif olarak elimizi telefonumuza atıyoruz. Telefonumuzu her zaman 1 metrekarelik uzağımızda tutuyor ve ortalama 6,5 dakikada bir sosyal medya hesaplarımızı kontrol etmek için telefonlarımıza bakıyoruz. Toplu taşıma araçlarında, işte, yemekte hemen hemen bir çok yerde sosyal medyada içeriklerle besleyip büyüttüğümüz sanal kimliklerimizi paylaştığımız içeriklerle yaşatmaya devam ettiriyoruz.
Sosyal medya hayatımızın kılcal damarlarına bu kadar penetre olmuşken, markaların da potansiyel müşterilerini kalbini çelmek ve mevcut müşterilerini elde tutmak için bu kanalları kullanması tabi ki vazgeçilmez oldu. Bu kullanım amaçlarından biri de yakın zamanda daha sık kullanmaya başlanacak olan sosyal pazarlama araştırması.
Sosyal pazarlama araştırması denildiğinde şu anda bir çok kişi tarafından monitoring ile yani sosyal izlemeyle karıştırılıyor. Sosyal medya izleme çalışmasında sadece insanların NE konuştuğu anahtar kelimeler üzerinden takip ediliyor ve aslında birbirleriyle ve markayla olan diyaloglarının bağlamları hakkında bilgi sahibi olamıyorsunuz. Elinizde gerçek zamanlı da olsa belli anahtar kelimeler üzerinden takip edilmiş ham bir veri yığını oluşuyor. Bu ham veri ile markanızla ya da müşterinizle ilgili çok da değerli bir bilgi sahibi olamıyorsunuz.
Üstelik markanızın sosyal medyada mention edilme oranı bulunduğu kategoriye göre de değişkenlik gösteriyor. Örneğin markanız yiyecek ile ilgili bir kategorideyse mention edilme oranı %5 civarında iken bir araba markası iseniz bu oran %50’lere kadar çıkabiliyor.
Sosyal pazarlama araştırmasında ise NE’yi değil NASIL’ı sorguluyorsunuz. Sosyal medyada varolan ham veri data bilimciler ve stratejistlerin bulunduğu bir ekip tarafından işlenip markanız için çok önemli olabilecek içgörülerin açığa çıkartılması için rafine edilip analiz ediliyor. Sosyal pazarlama araştırması ile tüketici araştırmaları, kategori araştırmaları, tüketici motivasyonları, ürün geliştirme ve inovasyonu ve bazı viral içeriklerin önceden belirlenmesi gibi pek çok konuda geleneksel pazarlama araştırmasından çok daha sağlıklı ve gerçek zamanlı NASIL’lar elde edebilirsiniz. Çünkü kişileri bir odada ve anket formunun başında değil tamamen doğal ve suni dış etkilerden uzak bir şekilde dinleyip, diyaloglarının bağlamı içerisinde analiz ediyorsunuz.
Görsel Kaynaklar: Markafoni e-Ticaret Raporu, MotiveQuest
Yorum Yok