Subliminal mesaj veya bilinçaltı mesaj, başka bir objenin veya mesajın içine gömülü olan bir işaret ya da mesajdır. Normal insan algısı limitlerinin dışında ve o anda fark edilmemek üzere tasarlanmıştır. Subliminal mesajlar insanın normal bilinç düzeyinde farkedemeyecekleri mesajlardır. Bu mesajlar insanın bilinçaltını etkilerler.

Subliminal teknikler reklamcılık ve propaganda alanlarında -yasak olarak nitelendirilseler de- sıklıkla kullanılmaktadır. Dizilerde veya filmlerde karakterlerin içtiği içecek markaları, kıyafetleri veya aksesuarları en basit haliyle subliminal mesajlar olarak örneklendirilebilir.

Bunun yanı sıra çekilen bir çok iyi reklam filminde 30 saniye ve 60 saniye arasında değişen reklam spotlarında bir çok öğe, renk, kamera filtresi ve oyunucuların jestleri aslında bilinç altımızı etkilemek için özenle dizayn edilmektedir. Çehov’un “Birinci perdede duvarda silah asılıysa, sonuncu perdede o silah patlamalı” deyişinde olduğu gibi her öğenin aslında temel mesajın amacını yerine getirmek için destekleyici görevleri var.

Yakın zamanda amacının sadece slogan ezberletmek olduğunu düşündürten yüzeysel bakınca çok da etkileyici olmadığını düşünebileceğiniz  ama adeta bilinçaltımıza bir truva atı gibi sızmış Yandex beni gerçekten çok şaşırttı. Yandex’in “Ben ne bileyim Yandex miyim?” dedirttiği ergen aslında Google çıktı. Nasıl iş, şöyle:

yandex-brandtalks

Logoda kullanılan renklerin sıralamasına kadar Google ile imgelendiren huysuz ergen çocuk “Ben bilmiyorum, Yandex’e sor” diyor. Belki bilinç üstünüz her sabah bilgisayarı açtığında adres çubuğuna google.com’u tıklıyor ama bilinç altınız bu reklamı bir bir süre daha izledikten sonra bakalım o adres çubuğuna yandex.com yazacak mı? Bekleyip hep beraber göreceğiz. 🙂

Aşağıda Yandex’in reklam spotlarını bulabilirsiniz.