2 Mart 2014’te 86.sı düzenlenen Akademi Ödüllerine Leonardo DiCaprio’nun yine En İyi Erkek Oyuncu Ödülü kazanamamasının yanında damga vuran çok önemli bir olay vardı. Bu olay tabi ki -hem ABD’nin çok önemli bir talk showunun hem de bu Oscar ödüllerinin sunucusu olan- Ellen DeGeneres’in Twitter’da paylaştığı ve en çok retweet edilen tweet rekorunu eline geçiren(şu saatlerde yaklaşık 3,3 Milyon kadar!) “Oscar Selfie” idi. Fotoğrafta Brad Pitt ve Angelina Jolie gibi ünlü oyuncuların bulunması yanında bunun Ellen DeGeneres gibi bir ikon tarafından paylaşılması ve bu fotoğrafın daha piyasaya çıkmayan Samsung Galaxy S5 ile çekildiğinin başka bir fotoğraf ile gösterilmesi bu fotoğrafı bir rekorun parçası yapmış oldu.

Peki burada özel olan neydi? Neden bu tweet bu kadar paylaşıldı? Ve 86. Akademi Ödüllerinin resmi sponsoru olan Samsung’un bu aşamada gerçekleştirdiği şey neydi?

Öncelikle Ellen’in paylaştığı ilk tweete bakalım: https://twitter.com/TheEllenShow/status/440322224407314432

Bu tweette Samsung’a ilişkin herhangi bir ifade yoktu. Az çok bildiğiniz gibi bizim gibi ünsüz insanların bir bölümü bu insanların içeride neler yaptığını da merak ediyor. Bununla birlikte Ellen DeGeneres’in ABD için ünü düşünüldüğünde Seda Sayan boyutundaki, The Ellen Show’dan gelen ününün etkisi de onun fazlaca takip edilmesine ve yaptıklarının da viral boyutunun da artmasına neden oluyor. Bu ve buna benzer etmenlerle birlikte bir de törenin içinden bir fotoğraf olunca bu kadar yayılması mümkün oldu.

Sonraysa bu fotoğrafın dıştan görünen hâli yayınlandı ve aşağıdaki GIF’te de görülebileceği gibi bu fotoğrafta bir cep telefonu vardı:

brandtalks-selfie-gif-oscars-samsung-academy-awards-techcrunchBu cep telefonu başlangıçta tasarımından dolayı çok orijinal görünmeyebilir; ancak telefonun aslında Samsung Galaxy S5 olduğu konuşulduğunda Samsung’un sponsorluğunu nasıl kullandığı da ortaya çıkmış oldu. İlk anda hem Akademi Ödüllerinin hem de Ellen DeGeneres ve çevresindeki Brad Pitt, Angeline Jolie, Meryl Streep, Kevin Spacey, Bradley Cooper ve diğerlerinin ünüyle viral etkiye sahip olan bir tweet(her RT edenin ortalama 50 eşsiz takipçisi olsa 150 milyondan fazla kişiye ulaşma olasılığı olduğunu da düşünelim) ilk anda bir ürün içermedi. Ancak sonrasında bu poz belirli bir yayılıma ulaşınca yayınlanan fotoğrafta Samsung Galaxy S5’i de görmüş olduk. Bu şekilde bir önceki fotoğraf aslında ürün reklamı yapılsa oluşacak savunma mekanizmalarımızı da aşarak, ürünün de bulunduğu ikinci fotoğrafa doğru algılarımız genişlemiş oldu.

Mashable ise hemen sonrasında Samsung Galaxy S5 ile “selfie” çeken Ellen’in sahne arkasında iPhone kullandığını yazdı. (Ellen’s Using an iPhone Backstage, Not The ‘Samsung Selfie’ Phone) Bu haberde bahsedilen nokta Ellen’in attığı bazı tweetlerin iPhone’dan atıldığının fark edilmesiyle de desteklenmiş oldu.

Ancak dikkat ettiyseniz Mashable’ın haberinin paylaşılma sayısı 20000 civarında.  Tweet ve iPhone kullanımıyla ilgili yazıları karşılaştırırsak ortalama  olarak tweet yayılımının 15 kat fazla olduğunu söylemek mümkün. Bu da -her ne kadar zarar görmüş de olsa- viral etkinin verimli olduğunu söylemeye yetebilir.

Samsung zaten sonraki dönemde Samsung Galaxy S5’e ilişkin farkındalık ölçümlerini de gerçekleştirecektir. Lansman yapılan tarih ve Oscar töreni arasındaki fark, Galaxy S5 farkındalığına çok fazla etki yapmak için biraz kısa gibime geldi. Ancak ürünün Ellen DeGeneres gibi bir ikonla özdeşleşmesi olasılığının ve bunun yaratacağı pozitif etkinin büyüklüğünün düşünülmesi bile böyle bir hareketi anlamlı kılıyor. Samsung bu şekilde en büyük rakibi Apple karşısında da alanının en önemli organizasyonunda yer alarak farklı bir algı savaşı başlattığını göstermiş oldu.

Apple geleneksel şekilde reklamlara pek fazla bel bağlamıyor. Ancak Apple, bana göre yenilik ve şaşırtma açısından evangelistlerini fazlasıyla üzecek kadar geri kaldı. Samsung’un da güçlü adımları karşısında sadece resti görmek yerine potu artırma seçeneğini düşünmeleri gerekiyor.

Siz ne düşünüyorsunuz? Fikirlerinizle katkıda bulunun.

Saygı ve sevgilerimle.