brandtalks-bobiler-teyze-burger-king-fast-foodOnline alışveriş artık hepimiz için normalleşti. İlk çıktığı zamanlarda, aile içindeki “konuşmalara İngilizce sözcük sıkıştıran akraba” bunu kullanıyordu; biraz daha batıydı biraz daha uzaktı bize ama şu anda bu durum en geleneksel ve domestik annenin bile “Yemeksepeti’nden alalım çok ucuza geliyor.” dediği bir hale geldi.

Peki ama o, ailenin konuşmalara İngilizce sözcük sıkıştıran akrabası, marjinali nereye gitti? Şu an kime tekabül ediyor bu birey? Yoksa o kişi sabit kaldı, biraz daha yaşlandı ve şu anda şarap tadım kurslarına mı gidiyor?

Açıkçası biraz mantık yürütmeyle bu kişinin şu an bu yazıyı yazan şahsımı da içermek üzere, “biz” yani üniversite çağında ve biraz daha Türkiye dışındaki trendleri de takip etmeye meraklı, ikinci dil zaten bilen ve bunun artık normal algılandığı bir jenerasyonun üyesi olan bireyler olduğunu/olduğumuzu söyleyebilirim.

Peki alışılageldiği üzere hayat sokaklardaysa bu insanlar neden çoğu şeyi internet üzerinden yapmayı tercih ediyor? İnternetten çok alışveriş yapan birisi için asosyal demek mi doğru olur yoksa mantıklısını yapıyor demek mi?

Açıkçası, her şeyin abartılmış hâlinin sağlıksız olduğu gibi internetten alışverişin gerçek insan ilişkilerinin yerini alma gibi bir iddiası olduğu noktalarda biraz sağlıksız olması söz konusu –henüz işletim sistemi değiliz, gönül ister ki hepimiz birer Samantha olalım; bilgisayarların fiziksel sosyalleşmenin yerini tam olarak tuttuğu bir noktaya gelemedik- ama geriye kalan noktalarda ise tercih edilme nedeni genelde insanların işini kolaylaştırıyor olması. Yani, ben şu an oturduğum yerden dünyanın neredeyse her yerindeki modayı takip edebilirim ve bu bana hem zaman hem de nakit olarak  bunları gerçekten oralara gidip takip etmeme kıyasla eser miktarlara mal olur. (Yazarın trajedi dolu notu: Yazıyı sizden önce okuyan annemden gelen düzeltme: ZATEN GERÇEKTEN ORALARA GİDEMEZSİN. 🙁 )

Devam edelim biz; peki, interneti böyle yoğun kullanmayı tercih edişimiz; bizim de, gerçekten ailedeki o marjinal ve anlaşılmayan tipe dönüştüğümüz ve akrabalar tarafından –toplum da denebilir buna- öyle görüldüğümüz anlamına mı geliyor? Böyle düşünmek şu kadar hızlı değişen bir dünyada çok da doğru olmaz.

Çünkü, artık eskisi gibi keskin çizgilerden bahsetmiyoruz. Ailenizdeki o marjinal ve araya yabancı kelimeler sıkıştırarak konuşan akraba şu an belki İtalyan Mutfağı ve Şarap Tadımı kurslarına da gitmeye ve yeni tarifler öğrenmeye başladı ama artık siz de bunları Groupon gibi yerlerden çok daha ucuza alıp, bu aktivitelere katılım gösterebilecek duruma geldiniz. Yani diyelim ki eskiden yabancı vinil plak sahibi olmak sadece yurt dışına çıkan insanlara özel bir durumdu; ancak, şu an eli fare tutan herkes bunu başarabiliyor.

Hâl böyle olunca bugünlerde marjinal olmak da çok zor artık. Marjinalliğin hızla ana akıma dönüştüğü dünyamızda gelecek trendi tahmin etmek için her zamankinden çok kaynağımız olmasına rağmen, gerçekten doğru bir tahminde bulunmak her zamankinden daha da zor…