Bundan 12-13 yıl önce, dondurmanın statü göstergesi olduğunu sandığım zamanlarda Panda yemek benim için bayağı bayağı fakirlikti.

Neyse ki zamanla büyümeyi başarıp yediğim dondurmanın pek de önemli olmadığını idrak edebilecek düzeye geldim; gerçek statü farkının paten ve bisiklet markaları olduğu zor zamanlardan bahsediyorum.

Yine yaz geliyor ve yine segment segment dondurma reklamları dönmeye başlıyor. Aile temasını vurgulayanlar, romantik ve çok bebeksi olanlar (Aşkımla erir misin?) ve de erotik olanlar şeklinde kabaca bir gruplandırma yapabiliriz bu reklamlar için.

Dondurma reklamı denince akla Algida’nın geldiği aşikar. Muhtemelen Panda da bu gerçeğin farkındaydı ki Magnum reklamını geçebilecek düzeyde bir reklam yapmaktansa Magnum reklamıyla dalgasını geçecek düzeyde bir reklam yapma kararı aldı. Ve kendince akıllıca bir hareket de yapmış oldu.

Bu bahsettiğim viral reklam “Hazlı ve Öfkeli” oluyor. Reklamda Batesmotelpro etkisi görülmekte.  2013’te onaylanan karşılaştırmalı reklamlara bir start verme niteliği taşıması bu reklamın önemini daha da arttırıyor; çünkü, bu reklam Magnum’un Haz Peşinde serisini hedef alıyor.

Şuh başrolümüz eve geliyor ve ufaktan soyunmaya başlıyor çünkü erotik bir dondurma reklamında böyle olması gerektiğini hepimiz biliyoruz ve kimse polar pijamasıyla dondurma yiyemez arkadaşlar.

Sonra, başrolümüz dolaptan aldığı Magic (evet, ben de bilmiyordum açıkçası tam olarak adını) ile bol “mmmm…. mmmm” dolu anlar yaşamaya, saçlarını savurmaya başlıyor. İlk ısırıkta beynin donması kısmı açıkçası beni biraz güldürdü.

brandtalks-panda-neyin-pesindesinizİlerleyen sahnelerde ekibimizi görüyoruz; ekip “Evet, evet, evet!” diye devam ederken ve ortam iyice Fifty Shades of Grey halini almışken evimizin “bey”i geliyor. Ve film duruyor. Beyimiz Neyin peşindesin?  diyor. Reklamın etrafında döndüğü cümle de bu zaten. Dondurma yemekse amaç neden bu kadar erotik ve alakasız obje diye sorguluyor reklam.

Bence reklamın tam da bitmesi gereken yer zaten orası. Sonra iyice kopuyor bulabildiğimiz her şeyi tiye almalıyız gibi bir mottoyla devam ediyor.

“Mmmm çok mantıklı yhaa” diyebiliriz; ama bir markayı başka şeylerle bağdaştırmak ve bu şekilde konumlandırmak çok normal şeyler. Sadece ihtiyaçtan alışveriş yapılan dönemleri geçeli bayağı oluyor.

Tüketici istediği yorumda bulunabilir ama başka bir markanın diğerini buradan vurmaya çalışması çok da inanılmaz bir zeka gerektirmiyor. Yurtdışında gördüğümüz sevimli ve mantık çerçevesinde, bir sohbet gibi devam eden reklam savaşları gibi de değil. Çünkü, bu tarz savaşlarda genel akış “Tamam sizde X var ama bizim Y’miz var ve Y çok daha önemli bir özellik.” şeklinde argümanlarla seyreder. (Bakınız: http://wonderfulengineering.com/the-historic-bmw-vs-audi-billboard-ad-war-in-pictures/)

MAC vs PC video http://youtu.be/KSqDXFbn93U

brandtalks-magnum-mini-eskiOnun yerine, bu reklamda Magnum’un neleri var onu tekrar görüyoruz; seksapel, lüks, inanılmaz hediyeler vb şeklinde.  Yani Magic, sizde bunlar var ama bizde de lezzet var ve bu çok daha önemli demiyor; diyemiyor. Sadece, “Bence çok gereksiz ya öyle erotik falan reklam ne bilim yani, dondurma bu ya. Neyin peşindesiniz abi?” diyor.

Böyle demesi ne kadar doğru, buna bakabiliriz. Dondurma gibi bir üründe insanların bunu fiziksel ihtiyaçtan tüketmesini beklemek çok da parlak bir fikir değil ve bu sonucu azıcık kafa yoran herkes çıkarabilir.

Aslında dondurmaya bir değer eklemeden satmaya çalışmıyor bu reklamda Panda da. Panda, halk kahramanı gibi bir role giriyor. “Kazansanız da vergisini ödeyemezsiniz zaten.” diyor mesela Magnum’un verdiği hediyeler için; çünkü, Panda halktan. Peki, amaç dondurma yemekse Panda neden halkın yanında yer alıyor, ne gerek var mesela gibi soruları ben sorabilirim ama retorik olur.

Yine de Panda açısından başarılı bir reklam. Akılda kalıcı olmayı başarıyor ve Facebook anasayfalarımızı süslüyor son birkaç gündür. En son aklımda kalan Panda reklamı neydi hatırlamıyorum; o açıdan gayet emin bir şekilde bunun eğlenceli ve hedefine ulaşan bir reklam olduğunu söyleyebilirim.