Geçenlerde Türkiye’nin ilk marka danışmanlık şirketinin kurucusu ve aynı zamanda Brand Talks yazarı Güven Borça’nın Twitter paylaşımlarında “Marka Pusulası” diye bir iletiye rastladım. Merak edip Güven Bey’e sorunca kısaca açıkladı. Çoğu Türkiye’deki önemli markaların liderleri, pazarlama ekibi üyeleri ya da ajans çalışanları olan siz değerli takipçilerimiz için Marka Pusulası’nın detaylarını öğrenmek için Güven Bey ile randevulaştık. Kendisi bedeninin yarı yaşında bir ruha sahip olan biri olarak toplantıdan toplantıya, seminerden konferansa yurt içi ve yurt dışında bu topraklardan bir dünya markası çıkarmak için koşturduğu için o yoğun takvimde yer bulmak kolay olmadı, ama sonunda Kanyon’da ortak bir zaman bulup buluştuk. (IMAGİNE 🙂
Keyifli bir ön sohbetten sonra siz değerli okurlarımız için tüm detayları kendisinden öğrenip bir röportaj metni haline getirdim. Umarım sizin için de faydalı ve keyifli olur. Eğer merakınızı giderecek kadar detaylara vakıf olamadıysam aşağıdaki iletişim bilgilerinden MARKAM ekibine ulaşabilirsiniz.
Röportaj Sorularımız ve Güven Borça’dan Cevaplar
Soru-1) Marka ve pazarlama ile uğraşan kişilerin sizi duymamış olma ihtimali çok az ama yine de bir ihtimal sizi bilmeyen duymamış okurlarımız için kısaca kendinizden bahseder misiniz? Kimdir Güven Borça?
Güven:
Güven Borça;
- Türkiyenin ilk marka danışmanıdır.
- Marka danışmanlık mesleğini 1997’de Türkiye’de uyduran kişidir.
- 10 sene global şirketlerde çalışarak edindiği tecrübeyi, 20 senedir bu ülkenin şirketleriyle paylaşıyor
- Şimdiye kadar 100’den fazla firmayla çalıştı
- Global pazarlama disiplinini ve uygulamalarını yerel pazar ve müşteri dinamiklerine özelleştirerek farklılaştırarak uyguluyor.
- “Bu topraklardan dünya markası çıkar mı?” kitabının yazarı
- Milli meselelere duyarlı ve bu konuda kendi görüşlerini ifade etmekten çekinmeyen bir kişi
- Marka Konseyi Yönetim Kurulu başkanı olarak değerli meslektaşlarıyla Türkiye’deki marka ekosistemini hak ettiği yere taşımaya çalışıyor.
Daha detaylı bilgi için Güven Borça CV
http://guvenborca.com/?page=guven-borca&cat=1&id=27
Soru-2) Bize Türkiye’deki bir çok şirkete uzun yıllardır kapsamlı marka danışmanlığı veren şirketiniz MARKAM ve her biri aynı zamanda öğrencileriniz olan MARKAM ekibi hakkında biraz bilgi verebilir misiniz? Kaç kişilik bir ekipsiniz, markalara hangi konularda ve nasıl destek oluyorsunuz?
Güven: MARKAM; Stratejik danışmanlık başta olmak üzere;
- Marka yönetimi
- Sürekli danışmanlık
- Segmentasyon/Konumlandırma/Mimari Projeleri
- Pazarlama Yönetimi
- Marka Geliştirme
- Marka Denetimi
- Eğitim&Workshop
- Kategori Dışı “Terzi İşi” Projeler
Yani bir markanın ihtiyaç duyduğu hayati ve temel pazarlama ve marka hizmetlerini veriyor.
Şimdiye kadar Turquality kapsamında Türk markaları için 20’den fazla ülkede analizler yapıp onlarca pazarlama operasyonunu tasarladı ve hayata geçirdi. Libyadan Kazakistan’a, Irak’dan Londra’ya uluslararası çapta hizmet verebilme yeteneğine sahip tek Türk marka danışmanlığı şirketidir.
Esnek yapısı ve sektörler arası tecrübesiyle Türk markalarının farklı coğrafyalarda pazarlama operasyonunu yönetebiliyor. Bu hizmetleri verirken tamamen kendi yetiştirdiği danışmanlar ile tüm süreci yürütüyor. Bu yapısıyla Markam kendi iş alanında şu anda kendi işini kuran ya da büyük markalarda yönetici olan parlak profesyoneller yetiştiren sektörel bir okul niteliğindedir. Aynı zamanda Türkiye’nin ilk İsimlendirme hizmetini veren marka danışmanlığı şirketidir.
Soru-3) Yakın zamanda markalar için neler yaptınız?
Güven:
- Anadolu grubuyla AND Pastel için çalışıyor. İsimlendirme konumlandırma pazarlama planı lansman ajans seçimi, Anadolu Efes sponsorluğu , ezber bozan çalışmalar yapılıyor.
- Balparmak için çalışıyor; Apitera, ballı mix için hizmet ve destek verildi.
- Türk havlusunun Amerika’da ve hedef ülkelerde markalaşması yapılacak. Amerikada varolan “Turkish Towel” algısını geliştirecek pazarlama çalışmaları yapılacak.
- Türk seramik grubu için çalışılıyor; Mimar Sinan kitabını ingilizce dilinde, oradaki mimarlara yazdırdık ve 4 ülkede tanıtımını yaptırdık.
- Sanko Holding ile Kutnu Kumaşını markalaştırmak için, Tofaş, Durukan, İTK için çok önemli projeler yapılıyor. Bekleyin görün 😉
Soru-4) 2017’de sizce markaları hangi fırsatlar ve zorluklar bekliyor? Fırsatları nasıl değerlendirebilirler, zorlukların üstesinden gelmek için nasıl hazırlıklar yapmalılar?
Güven: Genel ekonominin sıkışması ve şirketlerin karsızlaşması markaların karşılaşacağı en önemli zorluk olacak. Bu dönemde şirketler temel finansal rasyolara ve tablolara odaklanmalı (kar-zarar, bilanço, nakit akışı). Türkiye’deki şirketlerin hemen hepsi ve devlet nakit akışına göre yönetiliyor ancak bu çok sürdürülebilir değil ve tehlikeli. Şirketler bazında Türkiye’de temel rasyolar sürdürülebilir değil. Bu bir yerde tıkanacak. Bu üç temel tablomuza ve finansal rasyolarımızın sağlıklı olup olmadığına bakıp hareket etmeliyiz ama herkes günü kurtarma derdinde, bizim söylediklerimiz fantezi kalıyor.
2001 krizi gibi olmasa da şirketler bazında ciddi bir ekonomik daralma bekliyorum. Gayrimenkule bir talep yok, tamamen satışa yönelik bir baskı var. İhraç pazarları çok umut vaad etmiyor. İhracat arttıkça karlar azalıyor. İç piyasadaki push stratejileri tıkanacak, çünkü kimsede alabilecek imkan yok.
Bunun yanı sıra dünya değişiyor, bu değişimle birlikte iş yapış şekli, yetenek ihtiyacı ve ekonominin dinamikleri değişiyor.Bu nedenle doğru adamları bulup hükümetin bunları desteklemesi gerekiyor.Özal zamanında o zamanın doğru adamları bulunup desteklendi ve o dönemin ekonomik devrimi bu adamların kurduğu şirketlerle ve yarattıkları ekonomi ve istihdamle ivmelendi. (Mehmet Emin Karamehmet, Erol Aksoy, Hüsnü Özyeğin, Şarık Tara, Asil Nadir…)
Kafası çalışan adamların desteklenmesi, günü kurtarmak yerine uzun soluklu düşünülmesi bizi olası ekonomik darboğazlardan kurtaracak ve koruyacak. Herkes günü ve ayı kurtarmayı düşünüyor. Uzun vadeli oyun kuracak çalışma yapılmıyor Türkiye’de.
Soru-5) Yakın zamanda lansmanını yaptığınız “MARKA PUSULASI” hakkında okurlarımızı herkesten önce detaylı bilgilendirmek istiyoruz. Bu ürün nedir? Kimler katılmalı? Pusula eğitim ekibinde kimler var? Nasıl bir çıktı alabilirler?
Bu ürün nedir?
Marka Pusulası; dünyadaki ve Türkiye’deki sosyo – ekonomik gelişmelerin analiziyle başlayıp hizmet verilecek markanın yeni pazarlama hedefleri, ürün ve kanal stratejileri, konumu, hikayesi ve kimliğinin ortaya konmasıyla noktalanacak özgün bir Markam modeli. En az beş deneyimli danışmanın on haftalık yoğun mesaisini içeriyor.
Bu ürün aslında mevcut marka denetimi paketimizin geliştirilmiş hali. Geliştirilmiş bu pakette kadro genişledi, kadroya siyasi analistler, ekonomistler, dijital analistler ve tüketici araştırmacıları girdi.
Marka denetimi hizmetinde 3-4 kişi ile yapılan işi, 6-7 kişiyle yapıp daha geniş bir bakış açısı ve aksiyona odaklı çıktılar çıkarmayı amaçladık. Bu çalışma global ve politik bakış açısıyla yapılacak.
Geçmiş ve gelecek birlikte değerlendirilip şirkete bir yol planı çıkarılacak.
Bu ürün markalara nasıl fayda sağlayacak?
Bu hizmeti alacak kişilerin ezberlerini bozmak ve yeni bakış açıları kazandırmak ve yeni yollar önermek istiyoruz. 10 haftalık bu çalışmanın sonrasında uygulanabilir yeni bir yol haritası sunacağız.
Ancak belirtmem gereken bir nokta var; bu bir “distruption” değil, uygulanabilir yenilikler içeriyor, yeni hedefler sunuyor. Hedef coğrafya, yeni ürün, yeni kanal ve belkide yeni iş yapış şekilleri. Şirketlere “hadi her şeyi yıkalım yeniden yapalım” demiyoruz. Mevcut imkanlarla işleri nasıl doğru kanallara yönlendireceğimizi buluyoruz.
Kimler satın almalı?
Koç ve Sabancı gibi büyükler de olabilir ama esas olarak Yaşar, Sanko, İnci gibi 2. grup holdingler, orta-üst segment firmalar, farklı yatırım alanları arayan fon grupları ve Türkiye’nin gelişecek sektörlerinin karar vericileri yaklaşan puslu havada yollarını kaybetmemek için bu üründen yararlanabilir.
Pusula ekibinde kimler var.
Nacizane ben Güven Borça, makro analist Cemalettin Nuri Taşcı, dijital danışman Yalçın Pembecioğlu, projeye göre özel sektör deneyimli yöneticiler, Markam ekibinden marka danışmanları ve saha çalışanları.
Bu programa şirketler nasıl ve ne zaman katılabilirler?
Diledikleri Zaman. Ama acele etsinler! Yaz aylarında işler kötüye gittiğinde sıraya girmek istemeyenler hemen şimdi gelmeli!
Daha Detaylı Bilgi Almak İstiyorum Diyorsan Markam’a Sor!
0 (216) 469 3934 – Derya Bilal
Yorum Yok