Herkese Merhabalar!
BrandTalks ekibine e-ticaret sorumlusu olarak dahil olmuş bulunuyorum. Bundan sonra burada e-ticaret dünyasını birlikte konuşturacağız!
İlk yazıma, Türkiye?de elde ettiği başarıyla tüm zamanların en favori case study sunumları arasında yer alan Domino?s Pizza sunumu ile başlıyorum.
19-20 Ekim tarihlerinde Lütfi Kırdar?da Perakende Günleri?nin 11.si düzenlendi. Bu konferansta konuşanlardan biri de, Türkiye?de Domino?s Pizza markasını konuşturan Aslan Saranga idi. O konuştu, ben de dinledim, ortaya bu yazı çıktı.
Ama önce bir teşekkür: Bu konferansa katılım şartlarını öğrenmek için organizasyon firmasına mail attığımda, beni blogger olarak oraya davet etmek istediklerini söylediler. Tabi ki inanılmaz sevindim ve büyük bir şevkle konferansta yerimi aldım. Kendilerine buradan tekrar teşekkür ediyorum. 🙂
2 gün boyunca hem sunumları dinledim, bilgilendim, dersler çıkardım, hem de bir çok yeni insanla tanıştım. Levent Erden (Euro RSCG Türkiye), Peter Fitzgerald (Google UK), Aubrey Ghose (ais>Brandlab), Semih Şeftali (Esse), Aslan Saranga (Domino?s Pizza), Tolga Tatari (Markafoni), Bob Thacker (Officemax), Tim Harford (Financial Times), Vahap Küçük (LCWaikiki) sunum yapan firmalar ve isimlerden sadece bir kaçıydı.
Aslan Bey de konuşmasına ?Neleri doğru, daha iyi yaptık bunları paylaşacağım.? diyerek başladı.
90’ların başında Türkiye?deki fast food piyasasına baktıklarında McDonald’s, Burger King ve kısıtlı şekilde Pizza Hut restaurantlarının olduğunu görüyorlar. Pazar büyüklüğüne baktıklarında ise pazarın büyüklüğünün 500 milyon dolar olduğunu tespit ediyorlar. Ancak evlerde insanların maç izlerken, otururken fast food yemek sipariş ettiklerini, evlere servisi de hesaba katarlarsa bu pazarın 2,5 milyar dolara yükseldiğini görüyorlar ve böylece evlere servise girmeleri gerektiğine karar veriyorlar.
Bu durumda yani evlere servis alanına girmek istediklerinde rakiplerinin 2-3 TL?ye satış yapan lahmacuncular, hamburgerciler ve kokoreççiler olacağını görüyorlar.
Aslan Bey bunun ardından, Domino?s?un hem online hem de offline perakende açısından size ilham verecek stratejilerini anlattı:
Kale Stratejisi:
Bu strateji şunu anlatıyor: Her yere dükkan açmak, her yerde olmak yerine ?kale? olarak adlandırdığı bir bölgede güçlü olmak. Domino?s?un ilk geliştiği ve şu an en güçlü olduğu bölge Kadıköy-Gebze arası. Bu mesafede toplam 20 restaurantı bulunmakta.
Bu noktada şunu söyledi: Bir marka önce İstanbul, Ankara, İzmir bölgelerine hakim olmalı, daha sonra yayılmalı. Domino?s Pizza?nın 210 restaurantının 110?u İstanbul?da imiş.
Peki yeni bir şube açarken tam satış hedefini tahmin etmek mümkün mü?
Bunun için kullandıkları 3 gösterge var:
Sosyo ekonomik statü analizi,
Alım gücü analizi,
Çekim noktaları analizi. (hedef kitlenin nerelerde vakit geçirdiği)
Bunlar harita üzerinde işaretlenerek elde edilen veriler ışığında satış hedefleri ortaya çıkartılıyor.
Demografik Pazarlama
Örneğin Kazasker şubesi en çok kazanan ama en çok müşteri kaybeden şube imiş. Bu durumda o şubeye yönelik farklı pazarlama politikaları ve kampanya çalışmaları ile müşterinin bağlılığı arttırılmaya çalışıyor.
Hedefe Ortak Etmek
?Amerikan Rüyası?nı hepimiz biliriz. İşte Aslan Bey ?Biz de Türk rüyasını gerçekleştirmek istedik.? diyor. Bu da ?sürücüleri milyoner yapmak?. Şu an işe motorcu olarak başlayıp, restaurant müdürü olan, hatta yüksek cirolarla birden fazla şube yöneten bir çok örnek bulunuyor.
Ayrıca Aslan Bey bir firma için ?gerçeklik anı? olarak adlandırdığı bir olgudan bahsetti. Bu, en yoğun anda başarılı olmak anlamına geliyor. Çünkü çoğu işte olduğu gibi, restaurantlarda da günün belli bir saati en yoğun saat. Haliyle, sakin anlarda işi yürütmek nispeten kolay ancak bu anlarda yoğunluğu yönetebilmek başarıyı ya da başarısızlığı belirleyen şey.
Birkaç Keyifli Bilgi:
- Domino?s Pizza?da çalışan herkesin hamur açmayı bilmesi gerekiyor. Bunun için işe başlarken eğitim veriliyor.
- 20 sn?de hamur açamayan müdür olamıyor.
- Adana?da en çok tüketilen pizza çeşidi ince ve peynirli pizzaymış.
- Bol Malzemos Pizza Türklerin ?ortaya karışık kültürü?nün ortaya çıkardığı bir ürünmüş. 🙂
- Edirne?de bir meyhaneci her akşam meyhanesine tam 25 tane karışık pizza siparişi veriyormuş. Bu böyle 15 gün sürmüş, en sonunda şube müdürü dayanamayıp meyhaneye gitmiş. Her akşam 25 tane pizzayı ne yaptıklarını sormuş. Meyhane sahibi de ?Üstünü sıyırıp müşterilere meze olarak veriyorum, çok satıyor; hem de daha karlı oluyor!? demiş. :))
Son olarak Aslan Bey başarılarının sırrını ?Lezzet ve hızlı lezzet (hızlı sevkiyat)? olarak özetliyor. Hız deyince aklınıza sadece evlere servis gelmesin, bu hız tarladan şubeye olan sevkiyat için de geçerli.
——————————————————————————————————————————————-
Evet evet. Büyümeye devam ediyoruz. Duracağız mı sanıyordunuz? Daha yeni başlıyoruz!
Hoş geldin Selin! 😉
BrandTalks
Yorum Yok