Etsy.com ?el emeği ve vintage ürünler?in satış yeri olarak 2005 yılının Haziran ayında New York?ta yayın hayatına başladı. Amazon ve eBay?in sektörü domine ettiği bir ortamda, ressam, fotoğrafçı ve marangoz Rob Kalin?in yaptıklarını satabileceği uygun bir online mecra bulamaması üzerine, Chris Maguire ve Haim Schoppik ile birlikte 3 aylık geceli gündüzlü bir çalışma ile ortaya çıkan ve bugün artık kendi alanında lider bir marka.

ABD?de son yıllarda hem Çin mallarına hem de büyük firmaların adaletsiz uygulamalarına karşı ortaya çıkan tepki hareketini de arkasına alarak bugün 11 milyonun üzerinde üye, 800.000 aktif dükkân, aylık 25 milyon tekil ziyaretçiye ulaşmış durumda. 2010 yılında gerçekleştirdiği 314,3 milyon dolarlık satış ile dünyanın en büyük C2C el yapımı ürünler pazaryeri. (Eylül 2011 itibariyle bu rakam 357,6 milyon dolar)

Etsy?ye 2008 yılında Yahoo?dan transfer olan Chad Dickerson, Temmuz 2011?e kadar CTO?luk görevini yürüttü, bu tarihte de CEO?luk koltuğuna oturdu.

Etsy ?sadece el yapımı ve vintage ürünlerin satıldığı bir pazaryeri? ama ?sadece bir pazaryeri? değil. Bu yazıya konu olmasının sebebi de bu. Biraz açalım:

Etsy?den sonra dünyada ?el yapımı? odaklı sayısız pazaryeri açıldı. Ancak Etsy aralarında en bilineni. Şu anda geldiği noktada ise, sadece insanların dükkan açtığı bir mecradan çok daha öte; felsefesi, yarattığı topluluğu, blogu, forumu, online workshopları, videoları hatta kendine ait jargonu ile adeta bir okul.

Peki, başarısındaki faktörlere biraz yakından bakalım.

Felsefesi ve Misyonu

Her şeyden önce bir ?hareket? olduğunu söylersek yanlış olmaz. ?El emeğini, küçük işletmeleri ve sürdürülebilirliği? destekliyor ve teşvik ediyor.

Etsy el emeği üreticileri için adeta bir inkübatör görevi görüyor. Dükkân sahiplerinin girişimcilik yeteneklerini, dükkân düzenleme, ürün yönetimi ve müşteri ilişkileri üzerine temel becerilerini geliştiriyor.

Etsy?de satış yapmaya başlayarak sonrasında kendi online satış sitesini açan ya da Etsy dükkanının başarısı üzerine tam zamanlı işini bırakıp, yeni bir kariyer edinen insanlar var. Bunların hikâyelerini ?quit your day job? etiketiyle blogda bulabilirsiniz.

Kullanılabilirlik

Sitenin hem dükkân sahipleri hem de müşteriler açısından kullanılabilirliği çok yüksek seviyede.

Ödeme süreçleri gittikçe daha pürüzsüz hale getirilmeye çalışılıyor.

Ziyaretçilerin tam aradıkları ürünü bulabilmeleri için farklı araçlar devreye sokuluyor.

Dükkân düzenleme daha pratik, satıcı-müşteri ilişkisi daha güvenilir hale getiriliyor.

Sosyal eklentiler, site içi tanıtım ve reklam seçenekleri, mobil aplikasyonlar, uluslararası kargo seçenekleri? gibi devamlı yenilikçi ve üyelerin hayatını kolaylaştırıcı araçlar ekleniyor.

Tabi ki kullanım süresi dolmuş araçları gerektiğinde emekli etmek de bu gelişmeye dâhil. Amaca eskisi kadar hizmet etmeyen özellikler rafa kaldırılıyor. Bunun için gerekirse altyapı değişikliklerine gidiliyor.

Topluluk

Etsy etkileşimin değerini çok iyi biliyor. Kullanıcıları ile çok şeffaf ve sıkı bir ilişki içinde. Yapılan en küçük değişiklikten üyeler mutlaka haberdar ediliyor, Forum?da yorum ve sorulara imkân sağlanıyor. Hatta fikir aşamasındaki araçlar dahi üyelerle paylaşıyor ve onların fikir ve eleştirileri alınıyor.

Etsy sadece bir pazaryeri değil dedik, çünkü ?öğretici? de bir yönü var:

Üyelerin dükkânlarını ve satış yeteneklerini geliştirmek için bitmek tükenmek bilmez bir içerik yaratılıyor. Bunun için uygulamaları ya da uyum göstermeleri gereken ne varsa üyeler bilgilendiriliyor. Örneğin gerektiğinde SEO gibi uzmanlık gerektiren bir konuda, dükkân sahiplerinin kendi başına yapabileceği değişiklikler, herkesin anlayabileceği şekilde anlatılıyor.

İş Modeli

Sorduğunuzu duyar gibiyim: Peki Etsy nereden para kazanıyor?

Etsy?nin 3 adet gelir kaynağı var. Listeleme ücreti, satış komisyonu ve reklam.

–          Listelenen her ürün başına 0.20 dolar ücret kesiliyor. 5 farklı ürün de listeleseniz, aynı üründen 5 adet de listeleseniz ürün başına 0.20 dolar ücret ödüyorsunuz. (Ürünü bir kere listeledikten sonra dükkânda kalma süresi 4 ay ancak üyeler belli aralıklarla ?renew? butonu ile ürünü yeniliyorlar. Arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmak hayati önemde ve 11 milyon ürün arasından sıyrılmanın en pratik yolu bu. Hatta ürün yenileme işlemi, dükkân sahiplerinin aylık belli bir bütçe ayırmaları gereken bir kalem.

–          Ürünün satılması halinde satış fiyatı üzerinde %3,5 komisyon alınıyor.

–          Reklam ise, arama sonuçlarında ve kategori sayfalarında ?spot? satın alan dükkânların gösterimi şeklinde.

Etsy’de satış yapmak da dahil, konuyla ilgili sormak istedikleriniz olursa buraya yorum bırakabilirsiniz.

Bayramın tüm insanlığa iyilik getirmesi dileğiyle, sevdiklerinizle birlikte huzurlu ve mutlu bayramlar!