1938?den beri Dünya tarihinin sıcak ve soğuk savaşlarının içinde büyüyen ve hayatta kalma mücadelesi veren tasarım efsanesi Volkswagen, marka kimliğinin özgün yaratıcılığını tasarımcısı Dr. Ferdinand Porsche?den ve Dünya?yı fethetme hedefini, fikir babası Adolf Hitler?den almış besbelli. 74 yıllık tarihi boyunca halkın arabası da oldu, hippi karavanı da, savaş tankı da? Ama hiçbir şartta, o imrenilesi adaptasyon ve iletişim yeteneğini yitirmedi, Dünya?nın bütün uç trendlerine ayak uydurarak hatta öncülük ederek, marka değerini hep zirvede tuttu.
Bir çoğumuzun ?Vosvos? efsanesinden dolayı bir sempati beslediği Volkswagen firması, yenilikçi kampanyaları ve kendine özgü iletişim becerileriyle ilklere imza atmaya devam ediyor. 2011 yılında, müşterilerine hayallerindeki otomobili bir Facebook uygulamasıyla yaratma şansı tanıyan Volkswagen Fan Edition projesi ürün kişiselleştirmenin ve sosyal medyanın günümüzün hızla yükselen değerleri olduğunu bir kez daha kanıtladı. Firma, Dünya?da bir ilki gerçekleştirdiği Volkswagen Fan Edition ile yılın en iyi Dijital Uygulamasına sahip otomotiv firması seçilerek 9 Ocak 2012?de gerçekleşen ?ODD (Otomotiv Distribütörleri Derneği) Satış ve İletişim Ödülleri? töreninde ?2011 Gladyatörleri? arasındaki yerini aldı.
2011?deki genel performansına bakacak olursak, Volkswagen Fan Edition firmanın tek dijital başarısı değil. Hatta 2011 yılı Volkswagen?nin sosyal medya ve dijital dünyadan akıllıca yararlanarak gerçekleştirdiği özgün iletişim kampanyalarıyla dolu. 2011?in Şubat ayında yayınlanmaya başlanan ?The Force? reklamı, internette 63 milyon kişi tarafından beğenilerek internet üzerinde en çok izlenen reklam filmi seçilmiş ve sektöründeki rakiplere açık ara fark atmıştı.
14 Mart – 14 Nisan 2011 tarihleri arasında gerçekleştirdiği başka bir kampanyada, konum bazlı Foursquare uygulamasıyla Volkswagen Yetkili Satıcılarına check-in yapan ve Polo GTI?ın fotoğrafını çekenlere hediyeler dağıtarak Volkswagen müşterilerini kampanyalara interaktif bir şekilde dahil etmişti. Ve yine 2011?de Facebook ve Volkswagen Hollanda, yine çok interaktif bir kampanya olan FanWagen dahilinde, Volkswagen fanatiklerini ?Seç, yarat ve sür? sloganıyla Klasik Van T1 veya Beetle modellerini oylamaya davet etmişti.
Kampanya kadar ödülü de yaratıcılıkta sınır tanımıyor: plaka üzerinden ilişki durumu değiştirilebilecek, fotoğraf paylaşılabilecek, Facebook statüsünün çıktısını verebilen torpido ve ?Like? ikonu şeklinde vitese sahip bir Fanwagen!
Fanwagen Kampanyasının Kahramanları: Onlara FanVan T1 ve FanBeetle diyebilir miyiz?
Volkswagen hayranlarıyla marka arasındaki sıkı bağ markanın Facebook fan sitesine de yansımış durumda. Volkswagen hayranlarının çektiği haftanın fotoğrafı yayınlanıyor. Belli ki Volkswagen fanları yaratıcılıklarını bu marka için kullanıp vakit geçirmekten keyif alıyorlar?
Son olarak, Volkswagen Türkiye ve Volkswagen Almanya Satış Sonrasının 2011 yılında birlikte geliştirdiği, ilk etapta iPhone, iPod ve iPad aracılığıyla ulaşılan ?Volkswagen Servis Uygulaması? şimdi de, 15 Şubat 2012 itibariyle android mobil cihazlarda sunulmaya başlandı.
Günümüzde dijital medyanın nimetlerinden hakkını vererek faydalanan Volkswagen internet ve cep telefonları hayatımıza girmeden önce de hedef kitlesiyle samimi ilişkiler içerisindeydi. Vosvos konvoylarını ve derneklerini bilmeyen yoktur. Vosvos tutkunları günümüzde hala gerek seyahat amaçlı, gerekse gösteri amaçlı bir araya gelmekte. Volkswagen?in hayranlarını bir araya getiren web siteleri ve forumlar da mevcut.
http://www.vosvosturk.com/forum/
http://www.vospazar.net/
http://www.vosvos.info/
http://www.vosvos.gen.tr/
Volkswagen?in başarısında, bugün doğru ve öncü marka iletişim stratejileri geliştiriyor olmasının yanı sıra, geçmişten bugüne oluşturduğu marka imajının derin etkileri olduğundan şüphe yok. Volkswagen kimliğinde hem özgünlüğü ve hırsı hem de mütevaziliği barındıyor sanki. Hırslı bir liderin aslında iyi niyetiyle kurgulanmış, misyonu dışındaki savaşa da karıştırılmış, savaşın harap ettiği bir ekonomiyi canlandırma görevini de üstlenmiş, savaş karşıtlığının ve global akımların simgesi de olmuş, popüler kültür hamurunda da yoğurulmuş ancak her ne olursa olsun etkili iletişimi asla elden bırakmamış efsanevi bir markayı temsil ediyor. Temelleri dünyanın en büyük savaşlarından birinin tam orta yerinde atılmış olsa da çiçek çocukların böceği olup hippilerin savaşa karşı sürdürdükleri düşünce akımında gençlere yol arkadaşlığı eden, Beatles grubunun ismine ilham olan, gelmiş geçmiş en ünlü albüm kapaklarından ?Abbey Road? nın komplo teorileriyle daha da ünlenen Volkswagen, özellikle de Beetle ve Van T1 modelleri sayesinde idol olmayı başarıp hafızalara kazınmış nadir markalardan.
Beatles?ın Abbey Road albüm kapağı ve efsane “LMW 28IF” plakalı VW.
1970lerde yeni Dünya?da, popüler kültür bünyesinde, yeniden keşfedilip kimliklendirilen ve yıldızı asla sönmeyen, sürekli kendini yenileyen bir markanın, bugün yine yeni trendlere öncülük ediyor olması hiçbirimizi şaşırtmıyor. Kendini ifade edişinde eskilerden kalma bir samimiyeti var sanki? Amerikan yazılı basının da katkılarıyla, gençler arasında ünlendiği ?Cal Look Beetle? modelinin hippi akımının sembolik arabası olarak anıldığı, sağlam marka iletişim ilk temellerinin atıldığı o yıllardan kalma bir güven, bir bizdenlik?
Aşağıdaki resimler ( Solda; Dune Buggies and Hot VWs Dergisi 1975, Şubat sayısı, Sağda;VW Trends Dergi kapağı 1976 )
O yılları hiç yaşamamış olanlar için bile, samimi, simgesel ve akıllarda kalan marka gücü sayesinde ailenin her şartta hoş görülen, ayrıcalıklı en küçük küçük çocuğu şeklinde hayatımızda yerini aldı. İlk yılları talihsiz geçmiş olsa da, neticede fikir babaları amacına ulaştı; Vosvos, dünyaya açılıp birçok ülkede küreselleşmenin ilk örneklerini oluşturup, zedelenmesi çok güç marka sempatisi sayesinde, hedef kitlesiyle güçlü bağlar kurup ?halkın arabası? oldu. Bir marka için başarması zor ama varlığını korumak için elde etmesi gerekli olan hedefini başardı: Marka kimliğini tüm dünyada hayranları olan bir moda akımına dönüştü.
Yorum Yok