Aramızda eşi, dostu veya kendisi Amazon?dan alışveriş yapmamış kimse kalmadı. Türkiye gibi e-ticaretin yeni yeni alevlendiği bir ülkede böyle bir başarıya sahip olan Amazon ABD menşeili bir e-ticaret sitesi ve günümüzde ABD?deki e-ticaret pazarının 1/3?ünü elinde tutan bir ticaret devi olmasına şaşırmamak gerekiyor. Çevrimiçi bir kitap dükkanı olarak yola çıkan Amazon, 15 yılda ürün kategorisi sayısını 1?den 16?ya çıkarmayı başardı. Amazon.com, marka ve ürün genişlemelerinin sonucu olarak E-bay, Walmart gibi devlerle rekabet ediyor. Yine de anlaşılan o ki ilk işi olan kitapçılığı markasının ?çekirdek? işi olarak görmeye devam ediyor. Hatta Amazon kitap okumayı tekelleştirmeye çalışıyor bile diyebiliriz.
2007?de Kindle e-kitap okuyucu tableti piyasaya sürerek bu niyetini açık eden Amazon, hiç deneyimli olmadığı bir alan olan elektronik ürünler sektörüne adım atmış oldu. ComScore?un hazırladığı tabloda gösterildiği gibi Amazon Kindle Fire, ABD?de Android tabletler pazarının yarısından fazlasına sahip oldu. (Araştırmanın tamamı için TIKLAYINIZ)
Peki Kindle?ın başarısının temel sebebi neydi? Tartışmasız bir şekilde geleneksel tabletler (Ipad, Samsung Galaxy) çok fonksiyonlu ve yüksek kaliteli olduğu için yüksek fiyatlara sahip oldular. Amazon bunu gördü ve temel fonksiyonuna yani kitap okumaya odaklandı ve düşük bir fiyatla pazara giriş yaptı. Bunun yanında, Kindle uygulaması indirildiği her tableti Kindle?a dönüştürebildiği halde, neden özellikle Kindle tablet satın alındı? Çünkü tabletten ve bilgisayarlardan okumayı kabusa çeviren ekran yansıması özelliği e-ink teknolojisiyle aşıldı. Üstelik Kindle kitap satın almak için sizi dünyanın en büyük e-kitap dükkanına, yani Amazon?un kendisine yönlendirdiği için tabletin kendisi ana ürün olmaktan çıkıp, e-kitaplardan da kar marjına sahip olduğu için düşük fiyatla konumlanmakta zorlanmadı. Sonuç olarak amacınız gözleriniz yorulmadan okumak ve az para ödemekse paşa paşa gidip Kindle aldınız.
Geçen hafta gelen bir haber ise Amazon?un kitap konusundaki politikasının agresifleşmekte olduğunu işaret eder gibiydi. Kitap okumanın sosyal ayağı olan Goodreads, Amazon tarafından satın alındı.
Goodreads 650.000?den fazla üyesiyle kendisini bir ?sosyal kataloglama? sitesi olarak isimlendiriliyor. Sitenin kullanıcı için işlevi; dünyadaki tüm kitapları araştırma, okuma listeleri oluşturma, okuduğunuz kitapları e-rafınıza ekleyip onlar hakkında eleştiri yazma ve sosyal ağınızdaki insanların neler okuduğunu takip edip onların eleştirilerini inceleyebilmek olarak özetlenebilir. Bunun yanında site sizin zevklerinizi tanıdıktan sonra size kitaplar öneriyor. Okumayı sosyalleştirme açısından büyük bir potansiyel vadeden Goodreads tam da Amazon?un dişine layık bir yer. Goodreads?in Amazon tarafından neden satın alındığı sorusunun cevabı da neredeyse tamamen bu durumla alakalı:
- Sosyal bir ağ – Dünyanın en geniş kitap arşivine sahip olsa da Goodreads gibi sosyal bir platforma hiçbir zaman sahip olmadı.
- Kitap arkadaşlığı ? Unutmayın, ağızdan ağıza hala en iyi pazarlama yöntemi; çevremiz veya rol modellerimiz ne hakkında konuşursa ona yöneliyoruz.
- Deneyim ? Kitap okumayı bireysellikten çıkaran ve sosyal bir olaya dönüştüren Goodreads kitap okuma aktivitesini bir deneyime çeviriyor.
- Bağımsız yazarlık ? Amazon?un Kindle?da oluşturduğu platformla desteklediği bağımsız yazarlar için Goodreads ismini duyurmak için biçilmiş kaftan bir ağ.
Peki bu satın almanın Amazon?un aleyhine sonuçlanmasına sebep olabilecek şey nedir? Eğer Amazon direkt ya da dolaylı bir şekilde kullanıcıları Goodreads aracılığıyla Amazon?a yönlendirmeye başlarsa Goodreads?in marka itibarı yerle bir olabilir. Çünkü kullanıcıların gözünde Goodreads?in en iyi yanı, tarafsız olması: tüm kitapçılara eşit uzaklıkta durması. Bir kitabı satın alabileceğiniz tüm mecraları sıralayıp karar vermeyi size bırakır. Tüketicinin etik, dürüstlük ve adalet algılarını azımsamak, belki de günümüzde yapılacak en büyük hata. Keza, bağımsız kitapçılar, yazarlar ve okuyucular Amazon?un Goodreads?i satın alması hakkında şimdiden çok umutsuz bir şekilde bahsediyorlar.
Sonuç olarak Amazon?un tabletlerle, satın almalarla ve başka aksiyonlarla kitap okumayı tekelleştirmeye çalıştığını söylemek pek de zor değil. En azından herkes komplo teorilerine bayılır. ?Başka aksiyonlarla? kastettiğim ise işin en ileri giden yüzü: Amazon bunlarla da yetinmeyip Seattle?da taştan demirden bir kitapçı açacağını duyurdu. Birkaç yıl içinde Amerika?nın en büyük kitapçısı Barnes & Noble?ı da satın alacağını duyarsak pek şaşırmayalım. Umuyoruz Amazon, dünyadaki tüm kitapları ulaşabilir kılmak, okumayı kolaylaştırmak, ve tüm yazarları desteklemek gibi temel motivasyonlarını Goodreads üzerinden de sürdürmeye devam eder.
“Eğer yazıyı beğendiysen, paylaşarak teşekkür edebilirsin”
Yorum Yok