3M’i tanımayanımız, bilmeyenimiz yoktur. Bir çoğumuz açılımı Minnesota Mining and Manufacturing’in olan 3M’i kısaltmasıyla bilir, çoğu jenerik ürününü ezbere sayarız. Peki nedenini hiç düşündünüz mü?
1902 yılında Minnesota’da kurulan 3M, tarihçesine göre önce değirmen taşlarını incelemek için malzeme üretmek için faaliyete geçti. Sadece 3 yıl sonra 3M, merkezini Duluth’a taşıyarak zımpara kağıdı üretmeye başladı. Sırf bu hamlede bile hayatın önemsiz görülen küçük ve niş ihtiyaçlardan oluştuğunu biliyor gibiydiler.
1925 yılında hâlâ bir çok yerde kullanılan ve sağlam iş gören Scotch maskeleme bantlarını ürettiler. Sonraki dönemde savaş koşulları altında savunma sanayiinin ihtiyaçlarını da karşılayacak şekilde çalışmaya da koyuldular. Bu dönemde ürettikleri ürünler arasında Scotchlite yol işaretleyici reflektör bantlar, manyetik ses kayıt bantları(sonra kasetlerde müzik kaydı için kullanılan siyah bantlar) vb. yenilikleri dünyanın hizmetine sundular.
1950 yılına gelindiğinde artık “Temizlik ne rahat!” sloganıyla ülkemizde kullandığımız Scotch Brite temizlik süngerleri ortaya çıktı. Şirket bu dönemden sonra 1980 döneminde bir jenerik ürün olan Post-It yapışkan not kağıtlarını üretti. Halen 3M farmakoloji, radyoloji, dental, medikal, görüntüleme, ofis gereçleri, hırdavat, inşaat, sağlık, günlük yaşam gibi alanlarda kullanılan 55.000’den(yanlış duymadınız) fazla ürünü dünyaya sunmaktadır.
3M’in resmi tarihi özet olarak böyle kilometre taşlarından oluşuyor. Peki 3M gerçekte nedir?
3M nedir diye size sorsalar ne derdiniz? Ben bir şey diyemezdim; zirâ o kadar çok “şey”ler ki, tanımlanabilir sınırların fazlaca ötesindeler. 55.000’den fazla ürünü büyük bir incelik ve malzeme uzmanlığıyla üretiyorlar. 20 milyar dolardan fazla cirosu olan 3M ürün sayısına göre görece az bir ciro yapıyor olsa da, aslında dünyanın aslında önemsiz görülen çok önemli ihtiyaçlarını karşılıyorlar. Havalimanlarında çalışanların gürültüden korunmak için taktığı kulaklık veya kulak tıkaçlarının geneli bile 3M ürünü. Yolda yürürken hiç ummadığınız anlarda, aslında tam da olmaları gereken yerlerde 3M bizi selamlıyor. Tramvay yollarının kenarlarındaki reflektörler 3M ürünü, hatta sizin hayatınızı kurtaracak tıbbi bir cihazın kullanımında sürekli değiştirilen kitler bile 3M olabilir.
3M bu noktaya gelirken nerelerden geçti? Bunu tam olarak bilmek mümkün değil. Ama özel bir içgüdüyle, insanların önemsemedikleri küçük ihtiyaçlarını karşılayarak onların hayatlarını anlamlandırdıklarını önemle vurgulamak istiyorum. Niş ihtiyaçlarımızı tanırken, malzeme bilgilerinin de üst düzeyde olduğunu bu kadar farklı türden girdiyle çalışabilmelerinde görüyoruz. Bir şeye ihtiyacınız varsa, 3M bunu üretmek için ilk aday olacaktır.
3M’in marka iletişiminde “house of brands” markalama tekniğinin etkileri görülüyor. Tıpkı P&G’de olduğu gibi ürün markaları ön planda görünüp, sadece ana değerler ana marka tarafından sağlanıyor. Aslında 3M’in özel bir marka adıyla piyasaya sunmadığı ürünleri daha çoktur. Bunlar için özel markalama çalışmalarında bulunmak yerine o kaynağı AR-GE için kullanıyor olduklarını tahmin etmekte zorlanmıyoruz.
Zaten 3M’i şu an olduğu yere getiren AR-GE ve ideal pazarlama düşüncesine sahip olmaları değil mi? Aslında işin formülü bu kadar basit; siz sadece farkına vardığınız bir ihtiyacı karşılamak için yola çıkın, gerisi gelecektir.
3M’i bu nedenle her yerde görmeye devam edeceğiz. Çünkü ona nerede ihtiyacımız olduğunu biliyor ve yanımızdan hiç ayrılmıyor.
“Eğer yazıyı beğendiysen, paylaşarak teşekkür edebilirsin”
Teşekkürler,aydınlatıcı bir yazı !firma sahiplerini ve emeği geçenleri kutlarım.