Coca-Cola Kanada’da yaptığı bir çalışma sonrası özür diledi. Peki bu özür markalara bir kez daha neyi anlattı?

Geçtiğimiz günlerde dünyanın en büyük ve marka değeri en güçlü markalarından Coca-Cola Kanada’da yaptığı bir pazarlama çalışma sonrası özür diledi. Olay şöyle gelişti;  Coca-Cola, Kanada’da pazara sunduğu markası Vitaminwater için yürütülen bir kampanya sırasında ürünün şişe kapakları üzerinden bir pazarlama çalışması gerçekleştirdi. Kanada’nın iki ana dilli yapısından dolayı pazarlama çalışmasında kapakların altındaki kelimelerin biri İngilizce bir diğeri ise Fransızca basılıyordu. Bir kapakta İngilizcede ‘sen’ anlamına gelen ‘you’ ile ve Fransızcada ‘geç kalmak’ anlamına gelen ‘retard’ kelimesi bir araya geldi. Fakat ‘Retard’ kelimesi İngilizcede ‘geri zekalı’ anlamına geliyordu. Dolayısıyla mesajı İngilizce olarak okuduğunuzda “Seni Gerizekalı” anlamına gelen bir ifade ortaya çıktı.

Bunun üzerine Coca-Cola sözcüsü, ifadenin kelime çiftleştirme promosyonundaki bir dikkatsizlikten kaynaklandığını belirtti. Sözcü, her kapağın altına gelişigüzel bir İngilizce kelime ile bir Fransızca kelime yerleştirildiğini belirtti. Yaşanan olayın ardından, uygun kelimeleri yan yana getirerek ücretsiz ürün kazanma promosyonu iptal edildi.

Peki bu ne anlatıyor?

Bu olay da bizlere bir kez daha gösteriyor ki markalar artık özür dilemekten kaçınmamalı. Bu durum markalar için bir kayıp değil aksine kazanç yaratan durumlar yaratıyor. Günümüzde müşteriler markalardan yaptıkları hatalar karşısında özür dilemeyi bir erdem olarak beklemiyor. Bu artık onların günümüz dünyasındaki yaşamsal süreçte doğal istekleri arasında yer alıyor. Markaların hep kültürlerinde duyduğumuz şeffaflık, dürüstlükte zaten bunu gerektirmiyor mu?

Şuna emin olabilirsiniz ki, Coca-Cola’nın özür dileme haberi kampanyadan çok daha fazla ses getirdi. Tabi ki burada Coca-Cola’nın marka gücünün etkisi çok fazla fakat Coca- Cola bugün özür dileme konusunu bir çok şirkete ders olacak nitelikte anlatmış oldu. Dünyanın en büyük markası da olsanız hata yapılabiliyor önemli olan hata ortaya çıktıktan sonra gerçekleştirdiğiniz tutum ve süregelen zamanlar.

Coca-Cola geçtiğimiz sene şubat ayında, Çin’de de ciddi bir hataya düşmüştü. Piyasaya sürülen 76 bin kasa kolaya yanlışlıkla dezenfektan klor maddesi karıştığını kabul eden şirket, Çinli tüketicilerinden özür diledi.

Bu konu tabi ki markalara bir çok hata yapma lüksü tanımıyor ama artık unutulmamalı ki dönem özür dileyen şirket dönemi.  Unutulmamalı ki artık kusursuz şirket dönemi sona erdi.