Ülkemizde serbest piyasa birçok alanda zaten sadece mitten ibaret olduğu için bu konularda yeni bir şey bulmuş gibi yazmayı hiç sevmiyorum. Fakat, sizler için kör olmayı göze alarak TTNET’in “Fenomen Kafe” isimli reklamını bin kere izledim.

TTNET yaptığı işin aksine duruşu pek de sosyal medya kullanan çevreyle alakalı olan bir firma değil. Ve sanıyorum ki bu nedenle ve yeni yapılanmaları sonucu işe giren idealist pazarlamacı gençlerimizle güzel bir “fikri” eğlenceli şekilde hayata geçirmek istemişler. İyi niyet bonusu verebiliriz bu noktada.

Gelelim ortaya çıkan reklama. Bir genç kızımız cafeye gelip “yhaa wifi şifresini alabilir miyim” diyor. Ve ne tesadüftür ki cafenin içerisi fenomen kaynıyor. En azından üç Twitter fenomeni aynı masada oturuyor. Bu üçlünün seslerini birkaç milyonun duyduğunu söylemek çok da yanlış olmaz. Kızcağıza “Ahhahahah hâlâ wifi şifresi sormalar falan. Çok 2009. Senin TTNET tek şifren yok mu?” tadında cevaplar verip TTNET’e bir güzelleme diziyorlar.

http://youtu.be/NbvzzEVxsQI

Reklamı TTNET bazında düşündüğümüzde iyi bir reklam; fakat, geri kalanlarımızın yaşadığı dünyadaki normal reklamlarla kıyaslamaya girdiğimizde çok “eh” kalıyor. Reklamdaki fenomen seçimleri bile muhtemelen lisans mezunu kitlenin fazla takip etmediği fenomenler. Böyle demografik bir çıkarıma elimde yeterince veri olmadan gidiyor değilim. Eğitim seviyesinin takip edilen kişi profilindeki rolü aşikar. Herkesin bildiği “Olursa olur olmazsa rakı içeriz!!” gibi kıro diye addedilen çıkarımları paylaşan Twitter hesapları ne kadar fenomen olursa olsun daha okumuş yazmış kesime hitap etmede pek de başarılı olamıyor. Ama reklamın kendi içindeki başarısı tartışılmaz. Yeni bir adım TTNET için ve sırf bu yüzden bile tebrik edebiliriz.

Onun dışında TTNET’in neden hala kendi imajında bir değişikliğe gitmediği ise büyük bir soru işareti. Hâlâ interneti tanıtan ve öven reklam serisinin dışına çıktığı için bile kendisini tebrik ettiğimiz noktaya geldi halbuki artık internet neredeyse “hak” haline geldi. Oligopol diyebileceğimiz internet sağlayıcıları pazarında TTNET en büyük oyuncu; bundan aldığı yetkiye dayanarak da fiyatlama stratejisinde müşterisini üzen kararlar alabiliyor. Ve, bu kadar dinamik bir pazarda Türkiye gibi az oyunculu değil de daha aktif olan bir pazarda yer alsa bu stratejiyle hayatta kalması pek de muhtemel değildi.

brandtalks-doruknet-wispotterİşbu stratejileri nedeniyle geçtiğimiz seneler içinde büyük müşterileri(Starbucks vb.) yollarına daha ekonomik olan DorukNet ile devam etme kararı aldı. TTNET, bu durumdan negatif etkilenmesini fazla dile getirmese de Fenomen Kafe isimli reklamı da en azından durumdan haberdarlığı çerçevesinde atılmış reaktif bir adım olabilir.

Ütopik bir şekilde bu böyle giderse serbest piyasa gereği TTNET tutunamamalı gibi büyük şeyler diyemem; çünkü, hayat lineer değil ve piyasa da o kadar serbest değil. Bu nedenle böyle monopolistik firmaları eleştirirken genelde yaptıkları her şeyi lütufmuşçasına yapmalarını kınayıp yine de attıkları ufak adımlara için için seviniyoruz.

Yani; hayat TTNET reklamları izlemek için çok kısa; onları eleştirmek içinse yetersiz.