Artık markalardan çok, şahısların sözüne güvenilen bir dönemin içerisindeyiz. Bugüne kadar tüm sektörlerde gördüğümüz “referans ve tavsiye gücü” artık gerçek bir satın alma eğilimi yaratmaktadır. İnsanlar, ürün/marka tercih ederken, sadece kendi yakın ağlarından değil, tanımadıkları ancak algısal olarak takdir ettikleri kişilerin seçimlerini, kendi satın alma alışkanlıklarına yansıtmaktalar.
Bir dönem sosyal medyanın, ünlüleri ulaşılabilir ve trendy kıldığından bahsederdik, bugün sosyal medya pazarlamanın neredeyse en önemli dinamiğidir.
Kendi yaşamlarınızı düşünün, biriyle tanışıyorsun, iki çift laf ediyorsun. Sonra hemen sosyal medyadan profiline bakıyorsun. Kimi takip ediyor, kimler onu takip ediyor? Takipçi sayısı kaç K olmuş? Günümüz şartlarında ne kadar takipçin var, o kadar sözün geçiyor demektir.
Durum böyle olunca, sosyal medyada bambaşka hesaplar dönüyor. Çok değil, bundan 5 sene öncesinin tavsiye blogları, simdi instagram üzerinden çok daha pratik ve güçlü. Ve tabi en çok ünlülerin tercihleri merak ediliyor.
INSTAGRAM’DA ÇAKTIRMADAN REKLAM
Birçok ünlü isim instagram hesapları üzerinden “doğal reklam” kampanyaları yürütüyor.Bu sistemin çıkış noktası ise meçhul. Tavuk mu yumurtadan, yumurta mı tavuktan… Biraz karışık. Ama sürekli yaratıcı mecra peşinde koşan markaları düşünecek olursak, bu fikir onlardan gelmiş olmalı.
SİSTEM NASIL İŞLİYOR?
Markanın halkla ilişkiler şirketi bir araştırma yapıyor. Markanın vaadine uygun sosyal medya ünlüsünü buluyor. Tabi bu ünlünün takipçi sayısının hatırı sayılır rakamlarda olması şart. Sonrası ise halkla ilişkiler şirketi ve ünlümüzün hayal gücü ve zekâsına kalıyor.
Fotoğraf paylaşım başına ücret belirleniyor. Birim fiyatının 5 bin tl ile 15 bin tl arasında değiştiği konuşuluyor. Bu isin makbulü, reklam kokmayan reklam! Doğal paylaşımlar inandırıcı bulunuyor. Elinde ürün, foto çektiren ünlülerin like sayısı düşük oluyor.
Ayşe Kucuroğlu, Demet Akalın gibi bu işe gönül vermiş ve gerçekten doğru instagram hesabı yöneten ünlüler var. Ayşe Kucuroğlu, gittiği her daveti, çocuklarıyla geçirdiği her ânı, kullandıkları ürünleri # ile paylaşıyor.
Bir de bu paylaşımlara topyekun itiraz eden takipçiler var. “Aaaaaa Ayşe hanim siz de mi reklamlara başladınız?” , “Bu kadar da olmaz ki canım, reklam olmuş bu!” gibi eleştiriler takipçilerin ağzında duruyor. Ama günün sonunda, itiraz kadar feyiz alan ve takip ettikleri ünlülerin, bloggerların tercihlerini yaşamlarına sokanların oranı da oldukça yüksek.
İşin diğer tarafında, sosyal medyada ünlü doğmayıp, sonradan ünlüler kervanına katılan bloggerlar da var. Billur Saatçi bu isimlerin başında geliyor. Bu alanda ciddi para kazanıyor. Ünlülerden tek farkı, bu işi aleni yapıyor. Kazancını inkâr etmiyor ama güvenilirliğini zedelemeden paylaşımlarda bulunuyor. “ne giysem” , “nerdeyim”, “ne yapıyorum” gibi paylaşımları, samimi, trendy ve cazibeli algılanıyor.
Ünlüler kadar konvansiyonel anlamda satış yapan firmalar da Instagram dünyasında daha karlı bir dünya keşfettiler. Doğru yönetilen hesapların, reklamcılara verdiklerinden daha faydalı, etkili olduğunu anlamaya başladılar. Küçük bütçeli yatırımcılar, reklam ajanslarının kapısından girmekten korkarken, digital ve sosyal medya ajansları sayesinde etkili paydaşlar haline geldiler. Kimisi kendi amatör yaklaşımı ile kimisi de profesyonel amcaoğlu desteği ile pastada söz sahibi olmaya başladı.
Zamanında herkesin “genç işi” dediği mecralar, artık hayatımızın karar verme, satın alma, kıyaslama noktaları haline geldi. 55 yaşındaki Ayşe Teyze bile artık bunu öğrenmek zorunda olduğunun farkında…
Instagram şimdilik yeni reklam modelleri de deniyor gibi görünüyor. Instagram blogu üzerinden duyurulan yeni reklam modeli, ilk kez kullanıcıların Instagram uygulamasındayken dış bağlantıya gitmesine izin verecek. Instagram yapısı gereği, gerek bünyesindeki linkler gerek butonlarla hiçbir şekilde dış bağlantı vermemesiyle biliniyordu. Şimdi dış bağlantıyı bir reklam modeli olarak uygulayacak Instagram’ın reklamverenleri, kullanıcıları web sitelerine yönlendirebiliyor olacak.
Instagram’ın Carousel reklam modeli adını verdiği reklamlarda sponsorlu olarak Instagram feed’inize düşen marka, farklı görselleri galeri gibi size gösteriyor ve slide yaparak siz de bu fotoğraflar içinde gezebiliyorsunuz. Bununla birlikte son görselde gelen buton ise dış bağlantıya gitmenize olanak tanıyor. Şu anda limitli bir kullanıcıya test amaçlı göstermeye başlanan bu yeni reklam modeliyle ilgili Instagram’ın yayınladığı videoyu internetten izleyebilirsiniz.
Türkiye’de Instagram üzerinden en çok takip edilen ünlüler listesine baktığımızda durum söyle:
• Sunucu Burcu Esmersoy, 174 bin 588 takipçisiyle
• Galatasaraylı futbolcu Sneijder’in model eşi Yolanthe Cabau 125 bin 780 kişi
• Hazal Kaya’nın takipçi sayısı 118 bin 395
• Meryem Uzerli’yi 111 bin 915 kişi
• Gülben Ergen’in takipçi sayısı 110 bin 263.
• Hülya Avşar’ın takipçi sayısı 104 bin 867 (kaynak: gecce.com)
Günün sonunda tüm dünya olarak hepimizin en büyük zaafları olan “ teşhircilik ve röntgencilik” pazarlama dünyası için harika bir çıkış olmuş durumdadır. Uzun yıllar sürecek olan bu trend, hali hazırda izinli reklamların da hayatımıza girmesi ile ivme kazanacak. Reklamdan kaçabilirsiniz ama asla saklanamazsınız. 🙂
Yorum Yok