O gün TV izlerken ünlü beslenme uzmanlarından biri bir cümle kullandı; “Ne yersen o’sun!”. Evet vücudumuza ne alırsak aslında ona dönüşüyoruz, bu bağlamda nasıl içerikler tüketiyorsak da ona dönüşüyoruz. Her zaman olmasa da bunun tersi de doğrudur. Yani neysek onu tüketiyoruz.

Günümüzde bir çok kanaldan tonla içerik tüketiyoruz. Ancak içerik hacmi arttıkça biz de reflektif bir şekilde tüketeceğimiz içeriği seçmeye ve filtrelemeye başlıyoruz.

Bunun yanı sıra markalar da hedef kitlesinin bulunduğu bir çok kanaldan reklam mesajlarını farklı içerik formlarının içerisinde  potansiyel müşterilerine ulaştırmaya çalışıyor. Ancak bu çoğu zaman varsayıldığı kadar kolay olmuyor. 40 sene once büyük reklamcılık ustalarından Howard Gossage’in dediği gibi; İnsanlar reklamları okumazlar. İnsanlar, ilgilerini çeken şeyleri okur ve bu bazen bir reklam olur. Günümüzde bu sözün işlevini yerine getiren pazarlama kavramı ise “içerik pazarlaması”dır.

Peki nedir bu içerik pazarlaması dediğinizi duyar gibiyim. İçerik pazarlaması, markaların dijital kanallar üzerinden çeşitli (yazılı, görsel ve işitsel içerik) formlarda yayınladığı; takipçilerin ilgisini çekerek, marka hakkında olmak zorunda olmaksızın onların fonksiyonel ya da duygusal ihtiyaçlarını giderdikleri, ayrıca onların marka hakkında bilgilenmelerini, bağ kurmalarını ve sonraki adımlarda da markanın ürünlerini satın almalarını ya da marka hakkında pozitif bir tavra sahip olmalarını sağlayan içerik ve iletişim stratejisi beraberliğidir.

Salvador-Dali-brandtalksİçerik pazarlaması 2014 yılının pazarlama anlamında en sık duyacağınız kavramlardan biri olacak. 2013 yılının ikinci yarısından itibaren bu doğrultuda bir çok çalışmaya şahit olduk ve artan frekanslarla görmeye devam edeceğiz. Ancak yakın zamanda bir çok marka tarafından içerik pazarlamasının bağlamdan yoksun bir şekilde yapıldığını görüyoruz. Bu durum kısa vadede müşteri kitlesiyle bir etkileşim yaratıp, konuşulmayı sağlasa da uzun vadede marka iş amaçlarına somut bir değer katmıyor olacak. Beynimiz tükettiği her türlü içeriği bağlamsal bir ilişkiyle özümsüyor. Eğer bağlamdan yoksun ise beyin bunu öğrenemiyor. (Öğrenmek; kalıcı bir davranış haline getirmek). Bu durum da bu çalışmalar için harcanan kaynakların boşa gitmesi anlamına geliyor.

Bu bağlamda enerji içeceği RedBull’un dünyada içerik pazarlamasını en iyi ve bağlamsal ilişkiden kopmadan yapan en başarılı markalardan biri olduğunu düşünüyorum. Başarısının nedenini maddeler halinde kendimce özetlemem gerekirsek;

1.Marka Vaadiyle İlişkili Olması(Bağlamsal Olmak): RedBull’un  yaptığı çalışmaları “Culture Marketing” olarak tanımlıyor ve bunu da marka vaadiyle ilişkilendirerek yarattığı içerikle tüketicileriyle buluşturuyor. Yazının başında “ne tüketiyorsak o’yuz ya da neysek onu tüketiyoruz” yaklaşımıyla kanatlanmak isteyen insanları marka vaadiyle ilişkili içerikle(görsel, yazılı, sesli v.b) buluşturuyor.

2.İçeriğin Tüketiciyle Beraber Üretilmesi: Marka yarattığı tüm içerikleri sürecin belli safhalarında ya da baştan itibaren ürünü tüketen kitlenin kendi üretecekleri içerikle duruma dahil olmasını sağlıyor.

3.Paylaşılabilir ve Birlikte Tüketilebilir Olması:RedBull’un yarattığı içeriğin hemen hepsi hem tüketicilerin kendini bu içerikle tanımlamasını sağladığı için son derece paylaşılabilir hem de tüketici kitlesinin kendi arasında sosyalleşmesini sağladığı için birlikte tüketilebilir nitelikte.

4.Raf Ömrünün Uzun Olması: Yaratılan içerik aynı zamanda tekrar tekrar tüketilebilir olması ve zaman değerinin kaybetmemesi de başarılı olma unsurlarından bir tanesi. (Son zamanlarda listelist.com’daki içerikler de zaman değerini kaybetmemesi bağlamında son derece başarılı içerik örnekleri olarak nitelendirilebilir.)

5.Önce Tüketicinin İhtiyaçlarını Gidermesi: Bir çok markanın yaptığı en büyük yanlışlardan biri önce kendi ihtiyaçlarına odaklanması ve kendi amaçlarını gerçekleştirmeye çalışması. RedBull’un içerik stratejisine baktığımızda önce tüketicinin ihtiyaçlarına odaklanması ve sonrasında kendi iş amaçlarına (Brand Marketing) hizmet etmesi nedeniyle sürdürülebilir bir başarı gösteriyor.

Dünyadan bazı başarılı içerik pazarlaması örneklerine de aşağıdaki sunumdan ulaşabilirsiniz;